سیاست روسیه در شرق مدیترانه

شرق مدیترانه، بخشی از محدوده پیرامونی روسیه است که به عنوان حائلی برای جلوگیری از گسترش نفوذ غرب به سمت مسکو، برای کرملین اهمیت می‌یابد. ترکیه، قبرس و یونان سه کشوری هستند که در این محدوده، هدف نفوذ روسیه در تقابل با غرب قرار می‌گیرند.

♦️ سیاست روسیه در شرق مدیترانه

#تحلیل_کوتاه

🔹 شرق مدیترانه، بخشی از محدوده پیرامونی روسیه است که به عنوان حائلی برای جلوگیری از گسترش نفوذ غرب به سمت مسکو، برای کرملین اهمیت می‌یابد. ترکیه، قبرس و یونان سه کشوری هستند که در این محدوده، هدف نفوذ روسیه در تقابل با غرب قرار می‌گیرند.

🔸 علاوه بر نزدیکی جغرافیایی، میراث فرهنگی مشترک و اهداف این کشورها برای توازن در سیاست خارجی میان شرق و غرب نیز به محملی برای گسترش نفوذ روسیه بدل شده است. نیاز به مسکو در حوزه انرژی و درآمد حاصل از گردشگران روسی نیز دو مؤلفه اقتصادی مهم در این زمینه هستند.

🔸 به همین دلیل روسیه با حمایت از برخی نخبگان، جایگاه خود در ساختار سیاسی این دولت‌ها را تقویت می‌کند تا این دولت‌ها مواضعی خلاف مطلوبیت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص گسترش ناتو به شرق، صدور دموکراسی و اِعمال تحریم‌ها علیه مسکو، اتخاذ کنند.

🔸 روسیه با وجود رقابت با ترکیه در سوریه و لیبی، توانسته اختلافات خود با آنکارا را به گونه‌ای مدیریت کند که در بحران قره‌باغ از تنش کاسته شده و هم‌چنین سامانه S400 را به این کشور بفروشد. گرچه این تعامل بیشتر به شخصیت رهبران دو کشور وابسته است.

🔸 از قضا همین روابط نسبتاً مساعد با ترکیه، سبب شده است نفوذ مسکو در آتن کاهش یابد. نکته دیگر اینکه یونان به دلیل نیازمندی‌های مالی به اتحادیه اروپا برای عبور از بحران‌های اقتصادی‌اش، کمتر می‌تواند به روسیه تکیه کند. در عین حال نیاز به گاز روسیه، پیوندهایی هر چند اندک را نگه داشته است.

🔸 قبرس نیز مانند یونان، نگرانی‌هایی بابت نزدیکی روسیه و ترکیه دارد. در عین حال قبرس برای توسعه برنامه‌های اقتصادی در مناطق ساحلی به جریان‌های مالی روسیه نگاه مثبتی دارد و هم‌چنین پیوندهای فرهنگی میان دو جامعه وجود دارد.

✅ به طور خلاصه، توانایی‌های روسیه در شرق دریای مدیترانه عمدتاً مبتنی بر دیپلماسی نمادین، انرژی و وعده‌های مالی به نخبگان سیاسی است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه