خروج آمریکا از افغانستان؛ خروج یک بازنده

تارنمای شیکاگو تریبیون در مقاله‌ای تصمیم دولت بایدن در عقب‌نشینی از افغانستان را نشانه شکست سیاست آمریکا قلمداد کرده است. دلیل نویسنده، پیش‌روی‌های طالبان پس از کاهش تعداد نیروهای نظامی خارجی در افغانستان و تصرف بیش از یک‌سوم خاک این کشور است.

♦️ خروج آمریکا از افغانستان؛ خروج یک بازنده

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای شیکاگو تریبیون در مقاله‌ای تصمیم دولت بایدن در عقب‌نشینی از افغانستان را نشانه شکست سیاست آمریکا قلمداد کرده است. دلیل نویسنده، پیش‌روی‌های طالبان پس از کاهش تعداد نیروهای نظامی خارجی در افغانستان و تصرف بیش از یک‌سوم خاک این کشور است.

🔸 نویسنده بیان می‌کند که نیروهای نظامی افغانستان که تحت نظر آمریکا آموزش دیده‌اند، به راحتی شکست خورده و تسلیحات آمریکایی آن‌ها به دست طالبان می‌افتد. در این مقاله به نقل از کارشناسان جامعه اطلاعاتی آمریکا بیان شده که دولت کابل حداکثر شش ماه پس از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکایی، سقوط خواهد کرد.

🔸 طبق این مقاله، خروج آمریکا از افغانستان، بی‌شباهت به خروجش از ویتنام نیست. در عین حال که ناگزیر است، مانند یک بازنده از میدان خارج می‌شود. زیرا علی‌رغم دو دهه اشغال‌گری نتوانست دولت و ارتش پایدار و مؤثری در این سرزمین شکل دهد و برعکس به حمایت از یک دولت ضعیف و فاسد پرداخت.

🔸 هزینه‌های جنگ افغانستان بیش از ۲ تریلیون دلار بوده که به باور نویسنده «اگر در زیرساخت‌ها، آموزش یا بهداشت در ایالات متحده سرمایه‌گذاری شده بود، مردم آمریکا دستاورد بیشتری داشتند». این علاوه بر کشته شدن ۲۵۰۰ سرباز و ۳۸۰۰ پیمانکار آمریکایی و هم‌چنین بیش از ۱۱۰۰ سرباز ناتو می‌باشد.

🔸 به باور نویسنده، تداوم حضور آمریکا تلفات غیرنظامیان افغانستان را افزایش می‌دهد و شاید غلبه یک بازیگر بر کل کشور، شدت جنگ را بکاهد. پیشنهاد نویسنده برای تأمین منافع آمریکا پس از خروج، «استفاده از منابع اطلاعاتی، همکاری با شرکا و استفاده از کمک‌های مالی به عنوان اهرم فشار» است.

✅ هم اشغال و هم خروج آمریکا از افغانستان، نشان‌گر اوج بی‌مسئولیتی این کشور است که اکنون برای نخبگان آمریکایی نیز روشن شده است. اینکه بیش از بیست سال پس از اشغال، نه‌تنها امنیت و ثبات به این کشور بازنگشته، بلکه به مراتب در این خصوص عقب‌گرد داشته است.

منبع

https://www.chicagotribune.com/opinion/commentary/ct-opinion-afghanistan-withdrawal-taliban-al-qaeda-shackelford-20210702-cyqnq3zjlzaybdunceqgi26orq-story.html

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه