پیشبرد سیاست سازش به سبک جو بایدن؛ اردن اولین مقصد

یک وبسایت انگلیسی نوشت که روابط میان اردن و رژیم صهیونیستی با روی کار آمدن «نفتالی بنت» به مرور در حال بهبود است و دوره جدیدی در روابط دو طرف شکل خواهد گرفت.

وبسایت «میدل ایست آی» در مقاله‌ای به روابط میان اردن و رژیم صهیونیستی در دوره «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جدید این رژیم پرداخت. روابطی که به خصوص در سال‌های پایانی دوران «بنیامین نتانیاهو»  همراه با تنش و اختلاف سپری شد.

این وبسایت به نقل از تحلیلگران و مقامات سابق اردنی نوشت که سفر قریب‌الوقوع «عبدالله دوم» پادشاه اردن به واشنگتن موجب آغاز دوره جدیدی در روابط این کشور با رژیم اسرائیل خواهد شد. روابطی که با انتخاب نفتالی بنت در مسیر بهبودی قرار گرفته و او تلاش دارد تا رابطه با اردن را در اولویت سیاست خارجی تل آویو قرار دهد.

اردن و رژیم صهیونیستی که در سال ۱۹۹۴ توافق سازش را امضاء کردند در دوره نتانیاهو به خصوص پس از طرح جنجال‌برانگیز موسوم به «معامله قرن» روابطشان به تیرگی رفت، تا جایی که در ماه مارس گذشته رژیم اسرائیل به «حسین بن عبدالله» ولی‌عهد اردن اجازه حضور در مسجدالاقصی را نداد و موجب خشم مقامات امان شد؛ مکانی که تولیت آن با اردن است. در مقابل نیز امان به هواپیمای حامل نتانیاهو به مقصد امارات متحده عربی اجازه عبور از حریم هوایی خود را نداد. سپس رسانه‌ها نوشتند که نتانیاهو در واکنش به این اقدام اردن با کمک آبی به این کشور مخالفت کرده است.

میدل ایست آی در ادامه نوشت که با این سابقه، اما می توان گفت که انتخاب نخست‌وزیر جدید اسرائیل و به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، معادلات را تغییر داده است.

«ممدوح عبادی» معاون نخست‌وزیر سابق اردن به میدل ایست آی گفت که آمریکا تلاش دارد تغییر دولت در رژیم صهیونیستی را به فرصتی برای بهبود روابط تل آویو با امان بدل سازد؛ فرصتی که در دوره نتانیاهو وجود نداشت و از سوی دیگر فضای خوبی میان مقامات اردنی با مسئولان فعلی آمریکا وجود دارد.

این مقام سابق اردنی سپس گفت: «اگر آمریکایی‌ها به اسرائیل فشار بیاورند، بی تردید تحرکی در مسائلی که متوقف شده، به وجود خواهد آمد، همچون بحث راه‌حل دو دولتی و توقف شهرک‌سازی‌ها دوباره به جریان بیفتد و همچنین اردن می‌تواند نقش به سزایی در آغاز دوباره گفت‌و‌گوی تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل بازی کند.»

دیدار محرمانه

میدل ایست آی در ادامه مدعی شد که چندی پیش «نفتالی بنت» با «عبدالله دوم» به طور محرمانه دیدار کرده و به او گفته که اسرائیل حاضر است تا به اردن آب بفروشد. چیزی که نتانیاهو با آن مخالف بود. این وبسایت دیدار مذکور را تازه‌ترین نشانه برای همگرایی رژیم صهیونیستی با اردن دانست و نوشت که نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی از موضوع آب برای بهبود روابط با اردن استفاده کرده است.

در این راستا در تاریخ هشتم ماه جولای وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و اردن در نشستی در مرز فلسطین اشغالی توافق کردند که اسرائیل سالیانه ۵۰ میلیون متر مکعب آب به اردن بفروشد.

آب برای اردن یک موضوع حیاتی است. طبق توافق سازش «وادی عربه» در سال ۱۹۹۴ قرار بر این شد تا رژیم صهیونیستی از رود اردن آب برداشت کرده و در فصول خشکسالی آن را به سمت اردن روانه کند، اما در دوره نتانیاهو، اردن به دشواری توانست بخشی از نیاز آبی خود را از رود اردن برداشت کند و نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی چندین بار تهدید کرده بود که «اردن را تشنه خواهد گذاشت.» اردن در حال حاضر با مشکل شدید کم آبی مواجه است و طبق اعلام وزارت آب این کشور به ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد که فقط توانسته ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن را بدست آورد.

خارج از موضوع آب، «عبدالله دوم» دو روز پس از انتخاب «اسحاق هرتسوگ» به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی با او تماس گرفت و ضمن تبریک انتخاب وی، با او در خصوص از سر گیری گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح و بهبود روابط دو جانبه گفت‌و‌گو کرد.

«ایمن الحنیطی» کارشناس اردنی امور رژیم صهیونیستی نیز به وبگاه میدل ایست آی گفت که افشای دیدار محرمانه میان پادشاه اردن و «نفتالی بنت» اقدامی عامدانه از سوی منابع اسرائیلی بوده و مقصود این بوده که نشان دهد رژیم اسرائیل در پی بهبود روابط با اردن است. اما طرف اردنی تمایلی به افشای دیدار نداشته چرا که این حقیقت که «نفتالی بنت» یک تندروی راستگراست سر جای خود قرار دارد. از زمان انتخاب نفتالی بنت نیز رژیم صهیونیستی همان سیاست‌های دوره نتانیاهو در خصوص توسعه شهرک‌سازی‌ها و تخریب خانه‌های فلسطینیان در منطقه «ج» در کرانه باختری و بازداشت گسترده فلسطینی‌های قدس شرقی و حمله و سرکوب روستاییان فلسطینی همچنان ادامه دارد و افشای دیدار پادشاه اردن با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این زمان برای اردن مناسب نبود.

در این میان شایعه شده است که «حسین بن عبدالله» ولی‌عهد اردن در دو ماه آتی قرار است به بیت‌المقدس سفر کند. 

برخی از تحلیلگران اردنی نیز به میدل ایست آی گفتند که پادشاه این کشور در سفر خود به آمریکا قرار است در خصوص موضوع فلسطین و قدس و توقف تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها و همچنین لزوم حفظ تولیت اردن بر اماکن مقدس فلسطین رایزنی کند. موضوع قابل پیش‌بینی دیگر در دیدار عبدالله دوم از آمریکا بحث سوریه خواهد بود. طبق گفته کارشناسان، او از واشنگتن خواهد خواست تا به اردن اجازه دهد تا با سوریه به داد و ستد بپردازد و امان را از قانون تحریم‌های موسوم به «سزار» معاف کند.

«محمد المؤمنی» سخنگوی دولت اردن نیز به میدل ایست آی گفت که دولت جو بایدن فهم بهتری نسبت به موقعیت اردن در منطقه دارد. به گفته وی در دیدار پادشاه اردن به آمریکا موضوع فلسطین و سوریه در رأس رایزنی‌ها خواهد بود.

(واسطه‌گری دولت جو بایدن میان اردن و رژیم صهیونیستی در شرایطی است که چندی پیش نیز یک منبع پارلمانی عراقی به وبسایت المعلومه گفت که آمریکا در حال مذاکره با اردن است تا نیروهای خود را پس از خارج کردن از عراق به این کشور منتقل کند. –جزئیات بیشتر)

«حماده فرنیه» نماینده سابق پارلمان اردن نیز گفت که مقامات اسرائیلی نیز قرار است در واشنگتن با «عبدالله دوم» پس از دیدار وی با جو بایدن، ملاقات کنند. وی اما تأکید کرد که اردن برای پذیرش این دیدار پیش‌شرط‌هایی دارد و شرط کرده است که صهیونیست‌ها اگر خواهان دیدار با پادشاه اردن هستند در ابتدا باید حرمت مسجدالاقصی را نگه داشته و همچنین شهرک‌سازی‌ها را متوقف کنند و در ادامه مانع بهبود روابط اقتصادی اردن با فلسطین نشوند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه