چگونه بایدن می‌تواند به یمن کمک کند؟

🔹 وبگاه «موسسه میدل‌ایست» در گزارشی ضمن بررسی تحولات اخیر در یمن راهکارهایی به دولت آمریکا برای حل بحران یمن و لزوم تغییر رویکرد این کشور ارائه داده است که در ادامه بخش‌های اصلی آن می‌آید.

♦️ چگونه بایدن می‌تواند به یمن کمک کند؟

#گزارش_کوتاه

🔹 وبگاه «موسسه میدل‌ایست» در گزارشی ضمن بررسی تحولات اخیر در یمن راهکارهایی به دولت آمریکا برای حل بحران یمن و لزوم تغییر رویکرد این کشور ارائه داده است که در ادامه بخش‌های اصلی آن می‌آید.

🔸 به نظر می‌رسد دولت بایدن در رویکرد ابتدایی خود نسبت به حوثی‌ها تجدیدنظر کرده است. دولت آمریکا درباره نقض حقوق‌بشر توسط حوثی‌ها به صراحت انتقاد می‌کند و راه‌های تعامل اقتصادی و تجارت اسلحه حوثی‌ها را تحت فشار می‌گذارد. سفر معاون وزیر دفاع سعودی به آمریکا نشان داد که رویکرد تحت فشار قرار دادن عربستان برای توقف عملیات نظامی در یمن موجب بر‌هم‌خوردن توازن نیروها در این کشور شده است.

🔸 استراتژی موثر در یمن برای پایان‌دادن به جنگ و درگیری باید شامل تحمیل فشارها بر انصارالله برای انجام عقب‌نشینی نظامی در کنار تمرکز بر مذاکراتی باشد که سطح وسیعی از گروه‌های یمنی را شامل شود. در حالی که مذاکرات یمن در انتظار استقرار نماینده جدید سازمان‌ملل است، سازمان ملل و شرکای آن باید به دنبال ارزیابی رویکرد خود باشند. سازمان‌ملل می‌بایست بیش از آن‌که به دنبال پایان درگیری بین عربستان و انصارالله باشد، لازم است برای حل مشکلات داخلی یمنی‌ها اقدامات موثری انجام دهد. واشنگتن و ریاض نیز به نوبه خود باید در این درگیری غم‌انگیز اما ضروری استقامت داشته باشند تا به صلحی پایدار و عادلانه برای همه یمنی‌ها دست یابند.

🔸 در ژوئن ۲۰۲۱ حوثی‌ها پیشنهاد آتش‌بس آمریکا را رد کردند و ملاقات با نماینده سازمان‌ملل را نیز رد کردند. آمریکا در پاسخ به این رویکرد باید برای آن‌ها روشن کند که جامعه‌جهانی آن‌ها را به عنوان نماینده کل دولت در یمن یا حتی مناطق شمالی آن نمی‌پذیرد. روشن است که شکست کامل حوثی‌ها نباید هدف باشد و این شدنی نیست ولی در عوض آمریکا باید به دنبال فشار بر انصارالله برای جلوگیری از گسترش اقدامات نظامی آن‌‎ها و ترغیب‌شان برای ورود به مذاکرات باشد.

✅ حوثی‌ها باید بدانند اگر چه شکست نخواهند خورد، اما نمی‌توانند به پیروزی برسند. این بدان معناست که دولت بایدن به ریاض اطمینان دهد که از تلاش‌های گسترده‌اش برای جلوگیری از پیشروی در مأرب پشتیبانی خواهد کرد.

منبع
https://www.mei.edu/blog/how-biden-can-help-yemen

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه