نشنال اینترست: هشدار به بریتانیا درباره روابط اقتصادی با چین

نشنال‌اینترست در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده با بهره‌گیری از دیپلماسی، «بهترین دوست خود بریتانیا را متقاعد کند که تزریق شجاعت در فضای اقتصادی این کشور برای دفاع از حاکمیت، امنیت و ارزش‌های بریتانیا ضروری است» و روابط اقتصادی این کشور با چین، قدرت روابط بریتانیا و آمریکا را از بین خواهد برد.

♦️ نشنال اینترست: هشدار به بریتانیا درباره روابط اقتصادی با چین

#گزارش_کوتاه

🔹 نشنال‌اینترست در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده با بهره‌گیری از دیپلماسی، «بهترین دوست خود بریتانیا را متقاعد کند که تزریق شجاعت در فضای اقتصادی این کشور برای دفاع از حاکمیت، امنیت و ارزش‌های بریتانیا ضروری است» و روابط اقتصادی این کشور با چین، قدرت روابط بریتانیا و آمریکا را از بین خواهد برد.

🔸 در این یادداشت آمده است بریتانیا گرچه آرام‌تر از آمریکا ولی به‌تدریج به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند «عصر طلایی روابط با چین را که در دوره دیوید کامرون به اوج رسید» ادامه دهد. ممنوعیت‌های مرتبط با فعالیت هوآوی، حمایت از هنگ کنگ و تحریم علیه نقض حقوق‌بشر در سین‌کیانگ نمونه اقدامات تقابلی بریتانیا علیه چین بوده است.

🔸 دیگر شخصیت‌های حزب محافظه‌کار نیز سیاست سخت‌گیرانه در قبال چین را تأیید می‌کنند. دانکن‌ اسمیت رهبر سابق حزب از عوامل اصلی محدودیت هوآوی و تعلیق معاهده استرداد با هنک‌کنگ بود. لیز تروس، دیگر شخصیت برجسته حزب نیز خواستار برخورد سازمان تجارت جهانی با چین شده است.

🔸 ولی این اقدامات از نظر نویسنده کافی نیست. چنان‌چه لندن هنوز در مقابل حملات سایبری چین علیه پارلمان بریتانیا و هم‌چنین توقف انتشار روزنامه انگلیسی زبان اپل‌دیلی در هنک‌کنگ، واکنش درخوری نشان نداده زیرا هنوز بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی در بریتانیا، چین را منبع تجارت و سرمایه‌گذاری می‌دانند.

🔸 انعقاد یک توافق‌نامه دوجانبه تجارت آزاد میان آمریکا و بریتانیا، تلاش برای حضور بریتانیا در پیمان‌ها و قراردادهای چندجانبه آمریکا و متحدانش در شرق آسیا شامل کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و هند و نهایتاً افزایش همکاری در سازمان ملل و نهادهای زیرمجموعه مانند شورای حقوق‌بشر از جمله پیشنهادات یادداشت برای افزایش همکاری دو کشور علیه چین است.

✅ به نظر می‌رسد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تدریج موجب تقابل این کشور و چین شود. زیرا سبب خواهد شد دولت بوریس جانسون بدون ملاحظات مربوط به روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با پکن و بوروکراسی این اتحادیه، تصمیمات مقابله‌جویانه خود را در قبال چین و در همراهی با آمریکا اتخاذ کند.

منبع

https://nationalinterest.org/feature/britain%E2%80%99s-economic-ties-china-will-dictate-future-special-relationship-189434

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه