آیا حملات راکتی از لبنان (به اسرائیل) کار ایران است و آیا این روال جدیدی‌ست؟

🔸 روزنامه اسرائیلی «اورشلیم‌پست» در مصاحبه با مدیر یک موسسه تحقیقاتی در زمینه های چالش‌های امنیتی در اسرائیل به بررسی حملات راکتی صبح سه‌شنبه از لبنان به داخل فلسطین اشغالی پرداخته است.

♦️ آیا حملات راکتی از لبنان (به اسرائیل) کار ایران است و آیا این روال جدیدی‌ست؟

#گزارش_کوتاه

🔸 روزنامه اسرائیلی «اورشلیم‌پست» در مصاحبه با مدیر یک موسسه تحقیقاتی در زمینه های چالش‌های امنیتی در اسرائیل به بررسی حملات راکتی صبح سه‌شنبه از لبنان به داخل فلسطین اشغالی پرداخته است.

🔹 نویسنده با ذکر حوادث اخیر در مرزهای شمالی از جمله شلیک ۴ راکت طی جنگ اخیر با غزه از لبنان می‌پرسد حمله راکتی اخیر چند ساعت پس از آن رخ داد که رسانه‌های سوری حملات هوایی در الصفیره در شمال سوریه در نزدیکی حلب را گزارش دادند؛ آیا حملات راکتی پاسخی به این حملات هوایی بود؟

🔹 پاسخ و استدلال «ساریت زهاوی» مدیر و بنیانگذار «مرکز تحقیق و آموزش آلما» که بر چالش‌های امنیتی در شمال فلسطین اشغالی تمرکز دارد به شرح ذیل است:

🔹 فکر می‌کنم حملات راکتی از لبنان به دلیل وضعیت بین‌المللی در لبنان که به لحاظ اقتصادی در حال فروپاشی است رخ نداد بلکه به واسطه اتحاد حماس-ایران-حزب الله و در پی عملیات نگهبان دیوارها (جنگ اخیر با غزه) رخ داد.

🔹 طی جنگ اخیر گروه‌هایی در منطقه که با ایران مرتبط هستند و اغلب خود را محور مقاومت می‌خوانند گفتند که بر اساس وضعیت قدس به جنگ علیه اسرائیل می پیوندند. این شامل حماس، حزب الله، حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه می‌شود؛ همه آن‌ها مطیع ایرانی‌ها هستند که این کارزار را ایجاد کردند.

🔹 نمادهای استفاده شده در دیدار سیدحسن نصرالله با اسماعیل هنیه رهبر حماس مانند «قبه الصخره» نشان از دیدگاه آن‌ها در منطقه و تصمیم‌شان برای رویارویی با اسرائیل دارد. این یعنی شلیک راکت‌ها از لبنان ممکن است «واقعیت جدیدی» باشد.

🔹 ممکن است در ماه‌ها و سال‌های آینده حملات راکتی بیشتری از سوی لبنان شاهد باشیم که به گروه‌های فلسطینی منتسب شود تا به حزب‌الله و ایران توانایی انکار موجه بدهد.

🔹 اما واقعیت این است که هیچ کس در لبنان بدون تایید حزب‌الله راکت شلیک نمی‌کند. در بافت گسترده‌تر این ممکن است به معنی تایید یا دستورهایی باشد که مستقیماً از تهران می‌آید.
منبع

https://www.jpost.com/middle-east/is-iran-behind-lebanon-rocket-fire-and-is-this-the-new-normal-674411

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه