روزنامه لبنانی تشریح کرد؛ پشت پرده تمدید وضعیت اضطراری ملی آمریکا علیه لبنان

آمریکا درحالی مدعی تمدید وضعیت اضطراری در قبال لبنان به بهانه فعالیت‌های تهدیدآمیز مقاومت علیه منافع ملی ایالات متحده شده که خودش به خوبی می‌داند، آنچه که از آن هراس دارد تهدید امنیت اسرائیل است.

چند روز پیش وب سایت کاخ سفید بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد که بر اساس آن «جو بایدن رئیس جمهور» ایالات متحده به بهانه ادامه فعالیت‌های تهدید کننده امنیت ملی آمریکا و متحدان آن از سوی لبنان وضعیت اضطراری ملی در قبال این کشور را که در ابتدای آگوست به پایان می‌رسید، تمدید کرد.

جو بایدن در این بیانیه ادعا کرده است، تداوم برخی فعالیت‌ها، مانند ادامه انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب‌الله که شامل سیستم‌های تسلیحاتی فزاینده پیچیده‌ می‌شود، عامل تضعیف حق حاکمیت ملی لبنان است، به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیر معمولی برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است.

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، به دنبال قدرت گرفتن حزب الله و با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان در سال ۲۰۰۷ فرمان اجرایی در قبال این کشور را صادر کرد.

این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است.ایالات متحده مدعی بوده و است که برخی از عوامل و جریان‌هایی مانند حزب‌الله به دنبال اخلال در حاکمیت قانون در لبنان هستند.

اما با توجه به این که واشنگتن همواره به حزب‌الله و سلاح آن به عنوان ابزاری برای تهدید امنیت منافع آمریکا و دوستانش در منطقه نگاه می‌کند، عبارت‌های گمراه کننده همچون «فعالیت‌های تهدید آمیز امنیت ملی ایالات متحده» نمی‌تواند واقعیت هدف آمریکایی‌ها از تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال لبنان را پنهان کند.

حقیقت آن است که ایالات متحده نگران امنیت اسرائیل در برابر سلاح مقاومت است و خودش هم به خوبی می‌داند این که می‌گوید سلاح مقاومت امنیت و منافع ملی آمریکا را تهدید می‌کند دروغی بیش نیست. از سوی دیگر ایالات متحده قصد دارد با تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال لبنان از ساختار فساد در این کشور که عناصر آن از مهره‌های واشنگتن محسوب می‌شوند محافظت کند و حزب الله را مقصر اصلی وخامت اوضاع مالی و اقتصادی و معیشتی لبنان بداند؛ آن هم در حالی که طبقه فاسد سیاسی لبنان از دهه‌های گذشته با همکاری غربی‌ها این کشور را به غارت برده‌اند.

این اتهام ناعادلانه آمریکا به معنای فروپاشی بیشتر لبنان در سطح اقتصادی و مالی بوده که امکان دستیابی به راه‌حل‌هایی برای بحران‌های پیچیده این کشور را دشوار می‌کند. علاوه بر آن یکی دیگر از اهداف آمریکا از تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال لبنان ایجاد هرج و مرج بیشتر در داخل این کشور و تهدید امنیت داخلی آن و نهایتاً آماده سازی برای آغاز تجاوزات جدید رژیم صهیونیستی ضد حاکمیت لبنان است؛ به گونه‌ای که در سایه بحران‌های پیچیده این کشور و اتهاماتی که متوجه مقاومت شده حزب الله بر خلاف دفعات قبلی نتواند در برابر اشغالگران صهیونیست پیروز شود.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر ادعاهای متعددی درباره آغاز جنگ جدید علیه لبنان مطرح می‌کند. با وجود اینکه خود صهیونیست‌ها نیز می‌دانند در سایه وجود موشک‌های دقیق حزب‌الله می‌توانند سراسر فلسطین اشغالی را به شکل دقیق هدف بگیرند جرات انجام هیچ گونه تجاوز علیه لبنان را ندارند؛ اما اخیراً شروع به انجام مانورهایی از طریق تجاوز جنگنده‌های خود به حریم هوایی لبنان کرده‌اند.

البته بسیار جای تاسف دارد و عجیب است که مسئولان لبنانی اقدام جدی برای مقابله با تجاوزات غیرقانونی صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند؛ در حالیکه همه اقدامات دشمن صهیونیستی در راستای تلاش برای سوء استفاده از فروپاشی اوضاع لبنان است.

اما شاید خطرناکترین محاسبه رژیم اشغالگر صهیونیستی درباره شرایط کنونی لبنان این باشد که تصور می‌کند سقوط این کشور در بحران‌های متعدد با توجه به ادامه فشارهای آمریکا علیه حزب الله و متهم کردن آن می‌تواند فرصتی برای سوء استفاده جهت آغاز تجاوزات علیه لبنان باشد و جنگ سوم با این کشور را نزدیک تر کند.

اما هنوز موانعی در برابر صهیونیست‌ها برای آغاز تجاوزات علیه لبنان وجود دارد. گذشته از پیامدهای جنگ غزه برای رژیم صهیونیستی مشکل اصلی ارتش این رژیم اکنون ناتوانی نیروهای زمینی برای ورود به جنگ، کاهش کارآیی نیروی هوایی و از دست رفتن سلاح تعیین‌کننده خود در برابر مقاومت است. همچنین جنگ اخیر غزه ضعف رژیم صهیونیستی در دفاع از جبهه داخلی را نیز به خوبی آشکار کرد و سامانه گنبد آهنین که افتخار اسرائیلی‌ها بود و شهرک‌نشینان صهیونیست برای دفاع از جان خود اعتماد زیادی به آن داشتند از رهگیری شمار زیادی از موشک‌های مقاومت ناتوان ماند.

با این حال بحث درباره جنگ احتمالی رژیم صهیونیستی با لبنان نباید تنها محدود به ارزیابی کاملاً نظامی شود؛ زیرا رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود تنها به عملیات‌های نظامی اکتفا نمی‌کند؛ بلکه تجاوزات اسرائیل شامل یک پروژه طولانی در پشت خط و سرمایه‌گذاری برای سوء استفاده از وضعیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی طرف مقابل است و اگر متوجه شود شرایط دشمن به شکلی شده که می‌توان از آن سوء استفاده کرد قطعاً از این کار دریغ نمی‌کند و این امر مستلزم هوشیاری لبنانی‌هاست تا در وهله نخست دولتی به دور از مداخلات بیگانگان و در راستای منافع ملی تشکیل دهند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه