پرونده ایران، در پازل مهار چین

🔹 نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال هفته گذشته در گزارشی مدعی شد آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران به چین در صورت شکست مذاکرات وین است.

♦️ پرونده ایران، در پازل مهار چین

#تحلیل_کوتاه

🔹 نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال هفته گذشته در گزارشی مدعی شد آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه فروش نفت ایران به چین در صورت شکست مذاکرات وین است.

🔸 با توجه به کُندی مذاکرات به نظر می‌رسد هدف اصلی این تهدید، ترغیب ایران به ادامه گفتگوها با پذیرش شرایط مد نظر آمریکا و یا تنبیه آن در صورت عدم پذیرش مطلوبیت‌های دولت آمریکا است. این در حالی است که فروش نفت ایران در دوره ترامپ، به طور کلی تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته بود.

🔸 به نظر می‌رسد منظور از این تهدید، اجرای شدیدتر تحریم‌های پیشین با هدف‌گیری بنادر و کشتی‌هایی است که در شبکه حمل‌ونقل انرژی از خلیج فارس به چین فعالیت دارند. هم‌چنین می‌توان احتمال برخی برچسب‌گذاری‌های جدید تحت عناوینی مانند «حمایت از تروریسم» و یا «نقض حقوق بشر» را محتمل دانست.

🔸 اما سوی دیگر این تحریم‌ها را می‌توان فشار بر چین قلمداد کرد. آمریکا در راستای مهار چین، قصد دارد منابع انرژی چین را از دولت‌های ناهمسویی مانند ایران به سوی کشورهایی که روابط مساعد و مستحکمی با آمریکا دارند سوق دهد تا با کنترل این شریان، توان اثرگذاری بر برخی اقدامات پکن را داشته باشد.

🔸 اینکه چین تا چه میزان نسبت به این تحریم‌ها واکنش جدی نشان دهد هم به میزان تنوع منابع انرژی پکن و هم به اقدامات متقابل تهران برای مقابله با این تحریم‌ها و نوع مواجهه با چین در سیاست‌گذاری‌های کلان سیاست خارجی بستگی دارد.

✅ این خطر برای آمریکا وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. هم‌چنین این تهدید، هشداری است که ایران در سطح راهبردی، سیاست‌های آتی واشنگتن برای مقابله با گسترش نفوذ چین را مد نظر قرار دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه