خروج نیروهای آمریکایی از عراق؛ تداوم «ابهام» در سیاست واشنگتن

🔹 براساس بیانیه مشترک عراق و آمریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی که شامگاه گذشته منتشر شد، نیروهای رزمی آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج خواهند شد. درباره این اعلام چند نکته وجود دارد:

♦️ خروج نیروهای آمریکایی از عراق؛ تداوم «ابهام» در سیاست واشنگتن

#تحلیل_کوتاه

🔹 براساس بیانیه مشترک عراق و آمریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی که شامگاه گذشته منتشر شد، نیروهای رزمی آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج خواهند شد. درباره این اعلام چند نکته وجود دارد:

🔸 آمریکا از مدتی پیش و پس از خیزش فزاینده چین، به دنبال کاهش نقش به اصطلاح حمایتی خود در مناطق گوناگون ازجمله غرب آسیا بوده است. در این چارچوب، تلاش می‌شود از هزینه‌هایی که واشنگتن در منطقه انجام می‌داده کاسته و بیشتر بر منافع روشن و قابل دسترس تمرکز شود. این روند در عراق، لبنان، افغانستان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است.

🔸 علاوه بر نکته بالا، به نظر می‌رسد نفوذ فزاینده اقتصادی رقبایی ازجمله چین و ایران در بازارهای عراق و واکنش سخت مقاومت عراق به حضور نیروهای آمریکایی، واشنگتن را نه امروز، بلکه از سال‌ها پیش به این جمع‌بندی رسانده که تداوم حضور نظامی به روال گذشته، برخلاف منطق هزینه و فایده است و باید این روند را تغییر داد. اعلام کاهش حضور نیروهای نظامی به ۲ هزار و ۵۰۰ و سپس اعلام خروج تا پایان ۲۰۲۱ در این چارچوب قابل تحلیل است.

🔸 خروج آمریکا از عراق، صرفا شامل نیروهای رزمی می‌شود و روابط امنیتی بغداد و واشنگتن در حوزه‌های مستشاری و آموزش نیروهای عراقی ادامه خواهد داشت. همچنین از تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در عراق، آمار دقیقی وجود ندارد. به همین دلیل، پیچیدگی‌های اجرای بیانیه مشترک بغداد-واشنگتن بسیار است. از این‌رو احتمالا آمریکا بازهم از تاکتیک همیشگی خود، یعنی ابهام در اعلام و حتی اعمال سیاست‌ها استفاده کرده و خواهد کرد.

✅ به نظر می‌رسد آنچه در سیاست خارجی واشنگتن تداوم داشته، ابهام است و جابه‌جایی نیروهای آمریکایی در منطقه طی چند ماه اخیر نیز از القای چنین ابهامی حکایت دارد. به همین دلیل درباره اعلام تصمیم خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق نیز نمی‌توان از هم‌اکنون اطمینان داشت؛ چه‌اینکه اساساً برآورد تحقق این تصمیم نیز -حداقل تا مقطع فعلی- چندان سازوکار روشنی ندارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه