خط لوله نفت رژیم صهیونیستی و روابط با امارات

🔸 «موسسه واشنگتن» در تحلیلی با پرداختن به موضوع استفاده امارات از خط لوله نفت اسرائیل می نویسد کشمکش اداری در دولت ائتلافی بنت می‌تواند پیوندهای فزاینده اسرائیل با ابوظبی را تضعیف کند.

♦️ خط لوله نفت اسرائیل و روابط با امارات

#گزارش_کوتاه

🔸 «موسسه واشنگتن» در تحلیلی با پرداختن به موضوع استفاده امارات از خط لوله نفت اسرائیل می نویسد کشمکش اداری در دولت ائتلافی بنت می‌تواند پیوندهای فزاینده اسرائیل با ابوظبی را تضعیف کند.

🔹 اخیراً وزارت حفاظت زیست‌محیطی اسرائیل اعلام کرد اجرای یکی از بندهای مهم توافق عادی‌سازی روابط با امارات را به تاخیر انداخته است: بندی که به امارات اجازه می‌دهد از خط لوله نفت ایلات-عسقلان (از دریای سرخ به ساحل مدیترانه) استفاده کند. طبق اعلام این وزراتخانه شرکت اسرائیلی بهره‌بردار از خط لوله یک «ارزیابی خطر» ناکافی ارائه کرده است.

🔹 فعالیت‌های این خط لوله که در دهه ۱۹۶۰ برای واردات نفت از ایران ساخته شد در حالت محرمانه باقی مانده اما نزدیکی این مسیر به مناطق حساس زیست‌محیطی و راهبردی واضح است. پایانه ایلات بین سواحل توریستی و مناطق حفاظت‌شده صخره‌های مرجانی قرار دارد؛ بخش بیابانی آن از یک منطقه حفاظت‌شده عبور می‌کند و پایانه عسقلان هم فقط حدود یک مایل با مرز غزه فاصله دارد که آن را نسبت به حملات راکتی آسیب‌پذیر می‌سازد.

🔹 منطق امارات برای استفاده از این خط لوله هم دیپلماتیک است و هم تجاری. غالب نفت تولید امارات به کشورهای آسیایی فروخته می‌شود. خرید نفت اسرائیل نیز از روسیه و آذربایجان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد امارت از این خط لوله برای فروش‌های موردی به اروپا استفاده خواهد کرد؛ اگر چه ممکن است انجام چنین انتقالاتی از طرق دیگر مانند ارسال نفتکش از کانال سوئز یا استفاده از خط لوله مصری «سومد» سریع‌تر باشد.

🔹 علاوه بر خط لوله، امارات تلاش می‌کند با خرید ۲۲ درصد از سهام یک شرکت حفاری، در میدان گازی تامار اسرائیل سرمایه‌گذاری کند اما روند انجام این معامله کند بوده است. اگر چه مقامات اسرائیلی این تاخیر را به اقدامات احتیاطیِ مقرر نسبت می‌دهند یک رسانه منطقه‌ای این گمانه را مطرح کرده که امارات بعد از جنگ اخیر غزه در این خصوص مردد شده است.

منبع

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/israel-uae-pipeline-deal-delayed-environmental-concerns

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه