موسسه خاورمیانه: تلاش‌های ناموفق روسیه برای بازسازی ارتش سوریه

«موسسه خاورمیانه» در مقاله‌ای به بررسی اقدامات روسیه برای احیای ارتش سوریه پرداخته است. نویسنده بیان می‌کند که مداخله مستقیم مسکو در جنگ داخلی سوریه از 2015، تأثیر واضحی بر تغییر موازنه نیروها به نفع دولت داشته است.

♦️ موسسه خاورمیانه: تلاش‌های ناموفق روسیه برای بازسازی ارتش سوریه

#گزارش_کوتاه

🔹 «موسسه خاورمیانه» در مقاله‌ای به بررسی اقدامات روسیه برای احیای ارتش سوریه پرداخته است. نویسنده بیان می‌کند که مداخله مستقیم مسکو در جنگ داخلی سوریه از ۲۰۱۵، تأثیر واضحی بر تغییر موازنه نیروها به نفع دولت داشته است.

🔸 طبق این مقاله، روسیه دو مسیر برای افزایش نفوذش بر ساختار امنیتی سوریه امتحان کرد. اولی در سطح تاکتیکی، برای کنترل امنیتی حلب توسط نیروهای پلیس نظامی روسیه بود که ۲۰۱۱ تأسیس شده است. این نیروها عمدتاً از گردان چچن و اهل‌سنت بودند تا بتوانند در همزیستی با ساکنان حلب، امنیت آن محدوده را به دست بگیرند.

🔸 اما به ادعای نویسنده، اختلاف‌نظرها میان نیروهای نظامی سوری با روسی در خصوص نحوه کنترل آن مناطق در کنار مطالبه نیروهای نزدیک به ایران برای کنترل فرودگاه حلب، مانع از ادامه فعالیت پلیس نظامی روسیه در این مناطق شد و به مأموریت آن‌ها از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ پایان بخشید.

🔸 مسیر دوم، در سطح استراتژیک، تلاش برای افزایش نفوذ در ارتش سوریه با بازسازی تسلیحاتی و تشکیلاتی آن و هم‌چنین تأسیس «سپاه پنجم» بود. اما به ادعای نویسنده، بی‌نظمی‌های موجود در ارتش سوریه در کنار نفوذ حزب‌الله و ایران در ارتش سوریه، مانع از توفیق روسیه شد.

🔸 طبق این مقاله، مسکو اکنون با حمایت از شبه‌نظامیان مسیحی در شمال و شرق سوریه به‌ویژه حما درصدد تأمین منافع و حفاظت از تأسیساتش برآمده و علاوه بر آن به شمار نیروهای پیاده‌نظام روسی در سوریه نیز افزوده است.

✅ این مقاله نشان می‌دهد تعاملات روسیه و سوریه به عنوان متحد تاریخی، با چالش‌هایی همراه است و دمشق به دلیل احتمال توافق‌ها و معاملات روسیه با آمریکا، تا حدی نگران نفوذ نظامی و امنیتی مسکو در ارتش سوریه است.
منبع

https://www.mei.edu/publications/russias-failed-efforts-restructure-syrian-army

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه