نشانه‌های آغاز به کار نماینده جدید سازمان‌ ملل در امور یمن

شورای امنیت، «هانس گراندبرگ» را به عنوان نماینده سازمان‌ ملل در امور یمن معرفی کرد.

♦️ نشانه‌های آغاز به کار نماینده جدید سازمان‌ ملل در امور یمن

#تحلیل_کوتاه

🔹 شورای امنیت، «هانس گراندبرگ» را به عنوان نماینده سازمان‌ ملل در امور یمن معرفی کرد. این دیپلمات سوئدی، سابقه ۱۵ سال کار دیپلماتیک در امور غرب آسیا دارد و مأموریت‌هایی در قاهره و بیت‌المقدس داشته و در آخرین مسئولیت نیز از سال ۲۰۱۹ سفیر اتحادیه اروپا در امور‌یمن بوده است. گراندبرگ چهارمین نماینده سازمان‌ ملل در امور یمن و میراث‌دار شکست سه نماینده قبلی است که حاصل آن در یک کلام به تعبیر گریفیتس «سرخوردگی و ناامیدی» بوده است.

🔸 انتخاب گراندبرگ دارای نشانه‌هایی است. دولت جدید آمریکا زمانی بر سر کار آمد که گریفیتس دو‌سال به عنوان نماینده سازمان‌ملل بر سر کار بوده و ممکن است گزینه چندان مطلوبی با توجه به سیاست‌های جدید آمریکا در یمن نبوده و بر این اساس می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که دیپلمات سوئدی گزینه مورد نظر دولت جدید آمریکاست. در همین راستا وزیر‌خارجه آمریکا در واکنش به انتصاب گراندبرگ گفت: «وی مهارت و تخصص قابل توجهی در امور یمن و منطقه به ارمغان می‌آورد». بلینکن افزود: «ما مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با وی برای پیشبرد راه‌حل پایدار صلح در یمن هستیم».

🔸 از طرفی انتخاب نماینده اتحادیه اروپا در امور یمن به عنوان نماینده سازمان‌ملل می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که نقش و بازیگری اتحادیه اروپا در پرونده یمن جدی‌تر و پر رنگ‌تر خواهد شد و البته از منظری دیگر می‌توان این‌طور استنباط کرد که دولت بایدن خواهان افزایش فعالیت و تأثیرگذاری اتحادیه اروپا در امور‌ یمن است.

✅ هم‌اکنون آینده‌پژوهی درباره عملکرد نماینده جدید کمی زود است و باید منتظر بود و دید پس از اولین دیدارهایی که گراندبرگ در صنعاء و عدن و ریاض و ابوظبی و احیاناً تهران انجام خواهد داد، چگونه موضع‌گیری خواهد کرد؛ اما با در نظر گرفتن مجموعه متغیرها و تعدد بازیگران در پرونده یمن و تضاد منافع آن‌ها، به نظر می‌رسد نمی‌توان به مأموریت این دیپلمات اروپایی نیز امیدی چندانی داشت و به آن خوش‌بین بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه