موسسه واشنگتن: آیا ناوهای هواپیمابر ایران را مهار می‌کنند؟

مایکل آیزنشات از مدیران موسسه واشنگتن در یادداشتی منتشر شده در تارنمای این اندیشکده معتقد است روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری نسبت به ارسال ناو هواپیمابر به خلیج فارس، برای مهار ایران وجود دارد.

♦️ موسسه واشنگتن: آیا ناوهای هواپیمابر ایران را مهار می‌کنند؟

#گزارش_کوتاه

🔹 مایکل آیزنشات از مدیران موسسه واشنگتن در یادداشتی منتشر شده در تارنمای این اندیشکده معتقد است روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری نسبت به ارسال ناو هواپیمابر به خلیج فارس، برای مهار ایران وجود دارد. به نظر وی ناو هواپیمابر نه‌تنها از شکل‌دهی به رفتار ایران ناتوان بوده بلکه نیروی دریایی را از تعهدات فزاینده خود در اقیانوس آرام بازداشته است. نشانه اصلی این ناتوانی همین که هرگز هواپیمایی از این ناوها برای حمله به ایران یا نیروهای نیابتی‌اش برنخاسته است.

🔸 در این یادداشت ادعا شده که حملات به سفارت آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی و تهدید آمریکا به تعطیلی سفارتش، کاهش یافته و نیروهای شبه نظامی عراق حملات به کاروان‌های لجستیکی را جایگزین حملات موشکی کردند.

🔸 نویسنده بیان می‌دارد که «اندازه و توانایی نیروهای اعزامی مهم نیست، بلکه اعتبار تهدیدها مهم است». به نظر وی آمریکا نه می‌تواند و نه نیاز است که به هر چالشی از سوی دشمنانش پاسخ دهد و مانع همه اقدامات‌شان شود، بلکه صرفاً «بی‌ثبات‌کننده‌ترین فعالیت‌ها را متوقف سازد». او سه ویژگی برای بازدارندگی مؤثر در برابر ایران برمی‌شمارد:

۱️⃣ اطمینان‌ از پاسخ متقابل:
ایران بداند که در صورت رویکرد تهاجمی، این ابزارها علیه او به کار خواهند رفت و هر تلفاتی از نیروهای آمریکایی با تلفاتی از ایرانیان جبران خواهد شد.

۲️⃣ حضور محدود ولی فعال:
یک نیروی مشترک محدودتر که برخوردار از دارایی‌های ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی مانند کشتی‌های تهاجمی دوزیست با حداکثر ۲۰ جنگنده مخفی باشد.

۳️⃣ منطقه خاکستری:
اقدامات بازدارنده در محدوده‌های خارج از محیط‌های مرزی و بدون پذیرش مسئولیت آن‌ها، صورت بگیرد تا مانع دیپلماسی نیز نگردد و تبعاتی برای سیاست داخلی و منطقه‌ای آمریکا نداشته باشد.

✅ به نظر می‌رسد تبعات خروج آمریکا از افغانستان و کاهش حضور نظامی‌اش در عراق در کنار رویکرد دولت جدید ایران، این نگرانی را برای نومحافظه‌کاران آمریکایی پدید آورده که این تحولات به ضعف آمریکا تعبیر شود و حملات به نیروهای آمریکا در غرب آسیا افزایش یابد.
منبع

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/do-aircraft-carriers-deter-iran

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه