نشنال اینترست: حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه فاجعه بار بوده است

مجله آمریکایی نشنال اینترست سیطره آمریکا بر منطقه را دارای نتایج فاجعه بار عنوان کرد و تصمیم آمریکا برای خروج از منطقه را اشتباه و دیر هنگام دانست.

مجله آمریکایی نشنال اینترست که در مطالعات استراتژیک تخصص دارد، در مقاله‌ای نوشت که حضور نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه و تمایل آن‌ها برای مشارکت در حل مناقشات کشور‌های منطقه، باعث بی انگیزگی و وابستگی کشور‌های تحت حمایت واشنگتن شده است.

در این گزارش آمده است که حضور ارتش آمریکا بر منطقه غرب آسیا نه تنها فقط برای کشور‌های منطقه بلکه برای خود آمریکا هم فاجعه بار بوده است. همچنین این استراتژی نه تنها مفید نبوده است، بلکه باعث شده آمریکا از امنیت کمتری برخوردار باشد؛ بنابراین، خروج نیرو‌های نظامی از این منطقه نه تنها تصمیم درستی نیست، بلکه ممکن است برای اجرای چنین تصمیمی فرصت مناسب از دست رفته باشد.

پرونده به اصطلاح صلح آمریکایی در خاورمیانه کاملاً واضح است زیرا این منطقه در سال ۱۹۹۸ از پنج درگیری مسلحانه رنج می‌برد، اما تا سال ۲۰۱۹ این تعداد به ۲۲ درگیری در منطقه افزایش یافت.

نشنال اینترست در ادامه نوشت: شاید درگیری های خاورمیانه لزوما تقصیر آمریکا نبوده است اما نباید از این غافل شد که بسیاری از این درگیری‌ها نتیجه‌ی غیرمستقیم و پیامد حمله به عراق است که خود آمریکا مستقیما مسئول آن بوده است و این در حالی است که واشنگتن در طول این سالیان خود را مسئول ثبات در خاورمیانه معرفی کرده است. 

این گزارش تصریح می‌کند که این مسئله فرا‌تر از اجرای یک استراتژی اشتباه است زیرا آمریکا مدت هاست درباره منافع واقعی خود در خاورمیانه سردرگم شده است. در سیاست خارجی این کشور، فهرست بلند بالایی از منافع وجود دارد از حمایت رژیم صهیونیستی گرفته تا حفاظت از منابع انرژی، منافعی که آنها را به حمایت از متحدان خود مرتبط می‌کند، بدون تمایز بین آن دسته از کشور‌هایی که استفاده از نیروی نظامی را توجیه می‌کنند و آن‌هایی که  واقعا به آن نیاز دارند.

در گزارش این مجله آمریکایی آمده است که علاقه فراوان واشنگتن به جانبداری از متحدان، هرگونه بحث در خصوص منافع امنیتی آمریکا را بی معنا می‌کند زیرا ایالات متحده عملاً منافع مبهم خود را تابع منافع شرکای امنیتی غالباً بی پروای خود قرار می‌دهد، بنابراین مخالفان آن متحدان نیز دشمنان ایالات متحده محسوب می‌شوند، صرف نظر از اینکه آیا آن‌ها واقعاً تهدیدی برای منافع واقعی آمریکا هستند یا خیر.

نشنال اینترست با اشاره به افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه اعلام کرد که آمریکا در جنگ‌ها و درگیری‌های متعددی به سر می‌برد که تعداد کمی از آن‌ها برای افزایش امنیت آمریکا ضروری است. در همین راستا آمریکا پایگاه‌های نظامی بیشتری در منطقه ایجاد می‌کند، سلاح‌های بیشتری به کشور‌های استبدادی منطقه می‌فروشد و خود را متعهد می‌کند که امنیت بیشتر کشور‌ها را تأمین کند و این باعث افزایش رو به رشد نهاد‌هایی در خاورمیانه که از واشنگتن شکایت دارند، می‌شوند که بیشتر آن‌ها ریشه در حضور نظامی ایالات متحده در منطقه دارد. چه بسا منافع اصلی آمریکا در منطقه که می‌تواند با استفاده از نیروی نظامی آنها را تضمین کند، محدود باشد.

 این مجله تصریح کرد که حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه و تمایل واشنگتن برای درگیر شدن در اختلافات منطقه‌ای شرکای خود، کشور‌هایی را که زیر چتر امنیتی آمریکا هستند را برای حل دیپلماتیک مناقشات خود بی انگیزه کرده است زیرا اتکا به آمریکا برای حل مشکلات خود با کمترین هزینه، از نظر منطقی انتخاب بهتری نسبت به مشارکت مستقیم در دیپلماسی حیله و تزویر است که همیشه با مصالحه‌های پرهزینه همراه خواهد بود. در واقع، حضور نظامی آمریکا مانع تلاش‌های داخلی برای حل مناقشات منطقه‌ای شده است که به ضرر ثبات منطقه است.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه