نشست منطقه‌ای در بغداد و روندهای احتمالی

🔹 در روزهای اخیر، اخباری از برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد در روزهای پایانی ماه جاری میلادی منتشر شده است. درباره این رویداد احتمالی، چند نکته وجود دارد.

♦️ نشست منطقه‌ای در بغداد و روندهای احتمالی

#تحلیل_کوتاه

🔹 در روزهای اخیر، اخباری از برگزاری نشست منطقه‌ای بغداد در روزهای پایانی ماه جاری میلادی منتشر شده است. درباره این رویداد احتمالی، چند نکته وجود دارد.

🔸 براساس اعلام مقامات عراقی، نشست منطقه‌ای بغداد در دو محور سیاسی و اقتصادی برگزار خواهد شد و از سران سه کشور ایران، عربستان و ترکیه هم برای حضور دعوت شده است. همچنین برخی اخبار از مشارکت ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در این نشست حکایت دارد. عراقی‌ها هدف از برگزاری این نشست را ثبات در عراق با کمک بازیگران منطقه‌ای اعلام کرده‌اند.

🔸 از منظر داخلی، به نظر می‌رسد نخست‌وزیر عراق در آستانه انتخابات پارلمانی، به دنبال دستاوردسازی در عرصه سیاست خارجی است. با توجه به ناکامی نسبی الکاظمی در مواجهه با پرونده‌های مهم سیاست داخلی عراق، برگزاری چنین نشستی می‌تواند جایگاه وی به عنوان چهره مورد قبول طرف‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را ارتقا بخشد و احتمال تداوم نخست‌وزیری وی پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی را افزایش دهد.

🔸 از منظر منطقه‌ای به نظر می‌رسد فضای گفت‌وگوها آماده‌تر از گذشته است که بخشی از آن در چارچوب نشست‌های ایران و عربستان تبلور یافت. هرچند که احتمالاً ریاض به دنبال گفت‌وگوی محدود در پرونده‌های محدود، و ایران به دنبال رایزنی‌های گسترده در پرونده‌های متعدد است.

🔸 از منظر بین‌المللی نیز کاهش مداخله آمریکا در غرب آسیا، می‌تواند به تقویت منطقه‌گرایی منجر شود؛ اگرچه در شرایط آشوب‌زده این منطقه، امری پیچیده و دشوار خواهد بود. با وجود این، در وضعیت کاهش تضمین‌های امنیتی آمریکا نسبت به متحدان از یک‌سو و نقش تسهیل‌کننده بازیگرانی چون روسیه و چین از سوی دیگر، چنین نشست‌هایی احتمالا گسترش خواهند یافت. هرچند که نتیجه تابع رویدادها و روندهای متعددی است.

✅ در مجموع اگرچه به نظر می‌رسد نشست‌هایی چون بغداد -درصورت برگزاری- جنبه نمادین بیشتری خواهند داشت، اما نمادها هم می‌توانند در منطقه‌ای چون غرب آسیا امیدوارکننده باشند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه