پیشنهادات کارنگی برای روند صلح در یمن

اندیشکده کارنگی در گزارشی با عنوان «روند صلح برای یمن» به بررسی مذاکرات صلح در یمن پرداخته و بر این موضوع تأکید دارد که باید چارچوب مذاکرات تنها بر انصارالله و عربستان متمرکز نباشد و از ظرفیت نیروهای بومی و مدنی برای رسیدن به صلح پایدار نهایت بهره را برد. در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش می‌آید.

♦️ پیشنهادات کارنگی برای روند صلح در یمن

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده کارنگی در گزارشی با عنوان «روند صلح برای یمن» به بررسی مذاکرات صلح در یمن پرداخته و بر این موضوع تأکید دارد که باید چارچوب مذاکرات تنها بر انصارالله و عربستان متمرکز نباشد و از ظرفیت نیروهای بومی و مدنی برای رسیدن به صلح پایدار نهایت بهره را برد. در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش می‌آید.

🔸 رویکرد تغییر‌یافته دولت بایدن در مورد جنگ یمن فرصتی برای دستیابی به آتش‌بس ایجاد کرده و نمایندگان ویژه سازمان ملل و آمریکا باید از این فرصت استفاده کنند و با تأکید بیشتر بر مذاکرات و مشارکت‌دادن گروه‌های مدنی همچون زنان مذاکرات را در مسیر درست قرار دهند. تاکنون تلاش‌های فرستاده‌ها عمدتاً بر مذاکره برای آتش‌بس و توافق بر اساس یک روند سیاسی بین انصارالله و دولت منصورهادی متمرکز شده است. اگرچه آتش‌بس بین طرفین مورد نیاز است، اما این نخستین گام در یک فرایند بسیار طولانی‌تر خواهد بود. یک روند صلح جامع باید با یک چارچوب جامع‌تر برای مذاکرات پیش برود.

🔸 تاکنون روند کار سازمان‌ملل از چارچوب دوجانبه‌ای پیروی کرده است که نتوانسته بخش‌های مهم درگیر جامعه یمن را شامل شود. در این راستا یک فرآیند جامع‌تر برای دستیابی به توافقی ضروری است که به سرعت توسط عوامل مخرب از بین نمی‌رود. متاسفانه چارچوب فعلی کار سازمان‌ملل که در رسانه‌های غربی هم بسیار مطرح شده بر عربستان و جنبش انصارالله متمرکز است که اقدامات و فعالیت‌های سازمان‌های مدنی و… را برای رفع تنش‌ها پنهان می‌کند و یک دیدگاه جایگزین برای صلح ارائه می‌دهند که توسط خود یمنی‌ها هدایت می‌شود.

🔸 با توجه به این‌که در حال حاضر موانع بسیاری بر سر راه صلح در یمن موجود است، یک روند صلح غیر‌فراگیر قطعاً تلاش‌ها برای اتمام جنگ را ناکام می‌گذارد. صلح زمانی پایدارتر می‌شود که بازیگران بین‌المللی به جای قدرت دادن به بازیگران محلی به دنبال تحمیل صلح از خارج باشند. این می‌تواند آخرین فرصت جامعه بین‌المللی برای دستیابی به یک «معامله بزرگ» در یمن باشد، قبل از این‌که تجزیه وحدت ملی را ممکن کند. آنها باید با فشار بر مذاکرات فراگیرتر از این فرصت استفاده کنند.

 

منبع

 

(https://carnegieendowment.org/sada/85147)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه