حرکت کشتی‌های سوخت به سوی لبنان و تغییر معادلات منطقه‌ای

🔹 با اعلام دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر خرید سوخت از ایران، تاکنون دست‌کم نخستین کشتی حامل سوخت (مازوت) به سوی لبنان به حرکت در‌آمده و انتظار این است طی دو الی سه هفته آینده به سواحل این کشور برسد.

♦️ حرکت کشتی‌های سوخت به سوی لبنان و تغییر معادلات منطقه‌ای

#تحلیل_کوتاه

🔹 با اعلام دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر خرید سوخت از ایران، تاکنون دست‌کم نخستین کشتی حامل سوخت (مازوت) به سوی لبنان به حرکت در‌آمده و انتظار این است طی دو الی سه هفته آینده به سواحل این کشور برسد.

🔸 جدای از اعلام رسمی، علنی و شجاعانه سید‌حسن نصرالله پیش از حرکت این کشتی‌ها و بیان هشدار بازدارنده خود مبنی بر اینکه این کشتی‌ها را به مثابه خاک لبنان به حساب خواهد آورد، این رویداد (فارغ از سرانجام آن) پیامدها و نکات حائز اهمیتی به دنبال خواهد داشت.

🔸 نخستین نکته این‌که عامل اصلی که سبب شد وعده دو سه ماه اخیر دبیرکل حزب‌الله مبنی بر خرید سوخت از ایران جنبه عملی به خود بگیرد، استقرار دولت جدید در ایران است. به خوبی می‌دانیم دولت جدید در ایران، سیاست منطقه‌ای خود را بر مبنای توجه ویژه بر جنبش‌ها و گروه‌های مقاومت پایه‌ریزی کرده و این امری است که به وضوح در مراسم تحلیف در تهران قابل مشاهده بود.

🔸 استقرار دولت جدید در تهران تحرک جدی به اقدامات منطقه‌ای تهران در راستای اهداف محور مقاومت خواهد داد. همچنین این رویداد اثبات نمود جمهوری‌اسلامی از همپیمانان خود (لبنان و یمن) در صحنه عمل حمایت و پشتیبانی می‌کند و مانند آمریکا آن‌ها را در کابل تنها رها نخواهد کرد!

🔸 عامل موثری که در رقم‌خوردن این رویداد بسیار موثر بوده، خروج آمریکا از افغانستان است. اصل خروج آمریکا و نحوه و کیفیت این اقدام به روشنی شکستی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای محور آمریکایی در منطقه بوده و پیامدهای منفی آن همچنان در آینده گریبان آن‌ها را خواهد گرفت. خروج آمریکا از افغانستان همان‌گونه که برخی از منابع صهیونیستی به آن اذعان نموده‌اند، موجب تصعیف امنیت رژیم‌صهیونیستی و تغییر موازنه قدرت در منطقه به ضرر بلوک ضد‌ ایران و مقاومت خواهد شد.

✅ اقدام محور مقاومت در ارسال سوخت به لبنان به جرئت طلیعه تغییر موازنه امنیتی در منطقه غرب‌ آسیا خواهد بود. دوره‌ای که در آن آمریکا توان و انگیزه دخالت در تحولات منطقه را ندارد و در مقابل محور مقاومت و در رأس آن ایران اراده جدی برای استقرار نظمی به سود ملت‌ها در این منطقه را خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه