رای الیوم: اقدام هوشمندانه حزب الله، آمریکا را وادار به تغییر موضع کرد

رأی الیوم حرکت حزب الله در واردات نفت از ایران را که منجر شد دولت آمریکا موضع خود را در قبال صدور برق اردن به لبنان تغییر دهد، هوشمندانه دانست.

رأی الیوم با هوشمندانه توصیف کردن حرکت حزب الله لبنان در قضیه واردات نفت از ایران که دولت آمریکا را مجبور کرد موضع خود را در قبال صدور برق اردن به لبنان تغییر دهد، نوشت اردن و سوریه بیشترین سود را از این موضوع می‌برند.

روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود نوشت: صدور برق اردن به لبنان با هدف جبران کسری این کشور که از مشکلات پیچیده‌ای رنج می‌برد، تازه‌ترین خبر از پاسخ آمریکا به برخی ابتکارات و تحرکات حزب الله لبنان است.

اردن پیش از این، درخواست کرده بود تا به این کشور اجازه داده شود به طور مشخص به لبنان که اخیرا از بحران‌های اقتصادی و معیشتی رنج می‌برد، برق صادر کند، اما دولت سابق آمریکا با این گزینه کاملا مخالفت کرده بود، چون برق اردن برای رسیدن به لبنان به ناچار باید از خاک سوریه عبور کند؛ اگر چه دولت سوریه نیز با عبور برق اردن موافقت کرده بود.

اوضاع به صورت غیر منتظره‌ای به محض اعلام حرکت یک فروند کشتی ایرانی پر از نفت و فرآورده‌های نفتی برای ملت لبنان تغییر کرد.

انتظار می‌رود بخش برق در اردن از بحران انرژی در لبنان بهره برداری یا در آن سرمایه گذاری کند، به ویژه آنکه برق اردن احتمالا در مسیر هماهنگی با برق مصر قرار دارد تا برق این دو کشور از طریق خاک سوریه و این بار زیر پوشش آمریکا و نه سازمان ملل متحد به لبنان صادر شود.

طبیعتاً این یک تحول سیاسی است که شاید بیش از آنکه به برق ارتباط داشته باشد، بیشتر به انرژی ارتباط دارد. نقش اردن و دیدگاه دولت این کشور در قبال بسیاری از پرونده‌ها به خصوص پس از سفر مهم و اخیر عبدالله دوم پادشاه اردن به آمریکا احیا شد.

هاله زواتی، وزیر انرژی اردن از دو سال پیش آشکارا از تمایل کشورش برای صدور برق به لبنان و سوریه سخن می‌گفت، اما دولت سابق آمریکا در عمل مانع این کار بود، حال آنکه اردن مازاد تولید برق دارد. علت مخالفت آمریکا این بود که می‌ترسید نظام سوریه از این مسئله بهره برداری کند.

اما کاخ سفید ظرف چند ساعت گذشته معادله خود را تغییر و به امان اطلاع داده است برای ازسرگیری یا صدور برق به لبنان آمادگی دارد و از امان خواست تا پشت پرده با سوری‌ها درباره این مسئله به تفاهم برسد.

در نتیجه اوضاع با ابتکار تنش آفرینانه و هوشمندانه حزب الله از طریق مطرح کردن مسئله کشتی ایرانی تغییر کرد. این کشتی اکنون نشانه رخنه‌های دیپلماتیک در چندین جبهه و چندین عرصه است.

دومین کشوری که پس از اردن از این مسئله بهره برداری می‌کند، شاید سوریه باشد و امان می‌گوید از اردن خواسته شده است تا دمشق را درباره این کمک و تأمین پشتیبانی‌ها متقاعد کند، اما برخی مشکلات فنی وجود دارد که قبل از اجازه صدور برق از خاک سوریه و مشخصا از جنوب سوریه و شمال اردن که مهم‌ترین آن منطقه درعاست، باید برطرف شود. این‌ها مسائلی است که به نظر می‌رسد اکنون اردن با نوعی انگیزه سیاسی درباره آن با سوری‌ها گفتگو می‌کند، به امید آنکه برق اردن به لبنان برسد.

آمریکا با حمایت برخی از کشور‌های اروپایی در تلاش است تا برق لبنان از طریق اردن تأمین شود، به امید آنکه حزب الله و محور ایران در منطقه در این بحران سرمایه گذاری و از آن بهره برداری نکنند.

به همین سبب از نظر دیپلماتیک می‌توان گفت امان و دمشق دو طرف اساسی هستند که از این تحول استفاده کردند و امان دست کم طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه گذشته به سبب درآمد‌های مالی و اقتصادی که می‌توان پس از انتقال مقادیری از برق به لبنان برای اردن پیش بینی کرد، سرگرم تدارک برای این کار است؛ بنابراین برق اردن با پوشش آمریکا و ساماندهی بین المللی و هماهنگی با سوریه به لبنان خواهد رسید که انتظار می‌رود در سطح منطقه‌ای به تبادل مشورت‌های فنی و مبادله گروه‌های فنی میان اردن و سوریه منجر شود‎؛ اگر چه روابط تجاری و مرزی بین اردن و سوریه حتی پس از بازگشایی گذرگاه بزرگ مرزی جابر برای تردد کامیون‌ها همچنان با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است.

 

    • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه