چند نکته درباره خرید سوخت از ایران توسط لبنان

🔹 دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی اعلام کرد نخستین کشتی حامل سوخت(مازوت) خریداری‌شده از ایران، طی ساعات آینده از تهران به مقصد بیروت حرکت خواهد کرد. درباره این رویداد، چند نکته قابل توجه به نظر می‌رسد:

♦️ چند نکته درباره خرید سوخت از ایران توسط لبنان

#تحلیل_کوتاه

🔹 دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی اعلام کرد نخستین کشتی حامل سوخت(مازوت) خریداری‌شده از ایران، طی ساعات آینده از تهران به مقصد بیروت حرکت خواهد کرد. درباره این رویداد، چند نکته قابل توجه به نظر می‌رسد:

🔸 لبنان با بحران اقتصادی دشواری روبه‌رو است. نرخ فقر بالای ۵۰ درصد، کاهش شدید ارزش پول ملی، صف‌های طولانی و نبود سوخت، قطعی مکرر برق و اعلام هشدار نیروگاه‌هانسبت به خاموشی سراسری و کاهش دسترسی مردم به نیازهای اولیه مانند نان، این کشور را در آستانه سقوط اقتصادی و جنگ داخلی قرار داده که به هیچ وجه مطلوب محور مقاومت نبوده و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است.

🔸 در چنین شرایطی، اقدام ایران در فروش محموله سوخت به لبنان، اولاً پیام توانمندی و اراده حزب‌الله برای کاهش مشکلات لبنان را به مردم این کشور مخابره می‌کند و ثانیاً این واقعیت را پیش چشم افکار عمومی لبنان و کل منطقه قرار می‌دهد که محور عربی-غربی به عنوان متحد جریان ۱۴ مارس حاضر به حل مشکلات لبنان نشدند، اما حزب‌الله و متحدش یعنی تهران، اراده و توانایی حل معضلات اولیه مردم لبنان را داشته و در این زمینه پیش‌قدم شدند.

🔸 ساعاتی پس از اعلام خبر فوق، سفیر آمریکا در بیروت که خودش یکی از عاملان اصلی وضعیت فعلی در لبنان است در تماس با میشل عون، گفت: آمریکا می‌خواهد از اردن به لبنان برق وارد کند. همچنین برخی شرکت‌های غربی نیز از برنامه خود برای فروش بنزین به لبنان خبر دادند. بنابراین تصمیم جدید ایران و حزب‌الله یک سیاست دو سر برد محسوب می‌شود که نتیجه آن به سود محور مقاومت و مردم لبنان خواهد بود و غربی‌ها ناگزیر از چنین اقداماتی شده‌اند.

🔸 پیام روشن سیدحسن نصرالله مبنی بر اینکه محموله ارسالی جزو خاک لبنان محسوب می‌شود، معادله جدیدی را پیش روی غرب و صهیونیست‌ها قرار خواهد داد. حزب‌الله از ایران سوخت می‌خرد و با اعلام آشکار آن، از محموله خریداری‌‌شده تا رسیدن به مقصد محافظت می‌کند.

✅ نکته پایانی اینکه هر محموله ارسالی ازسوی ایران همانطور که دبیرکل حزب‌الله به آن اشاره کرد، همه ترتیبات اداری را طی کرده است. بنابراین ایران محصولات نفتی خود را مانند سایر کشورها به لبنان خواهد فروخت. فارغ از چنین مسئله‌ای، اقدام ایران را می‌توان در چارچوب موازنه قوای منطقه‌ای، عمق راهبردی و رویکرد تهران نسبت به متحدان خود نیز تفسیر کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه