دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش نخست)

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است.

♦️ دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش نخست)

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است. زیرا عقب‌نشینی خیره‌کننده نیروهای نظامی افغانستان از برابر طالبان، در شرایطی که هم از نظر کمّیت نیروها و هم تجهیزات بر آن گروه شبه‌نظامی برتری داشتند، بسیاری از تحلیل‌گران را به شگفتی واداشت. این عوامل در گزارش مرکز مذکور بدین شرح است:

۱️⃣ اعلام خروج آمریکا
🔸 اعلام رسمی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی تأثیر عمده‌ای در تزلزل در ارتش افغانستان داشته است. این روند کاهشی که از ۲۰۱۴ در زمان اوباما آغاز شده بود، با توافق ترامپ با طالبان تشدید شد. بایدن نیز پس از استقرار، این روند را ادامه داد. توقف درگیری آمریکا با طالبان، فشار آمریکا بر دولت افغانستان برای آزادسازی زندانیان طالبان و تسریع در روند کاهش نیروها بدون اینکه پیشرفتی در مذاکرات صلح مشاهده شود و بدون اینکه هیچ پیش‌فرضی درباره ساختار سیاسی آینده ارائه شود، از مهم‌ترین عوامل فروپاشی ارتش بود.

🔸 وقتی کابل از محور مذاکرات آمریکا و طالبان کنار گذاشته شد، اراده سیاسی برای مقاومت کاهش یافت. بایدن نیز با اعلام اینکه ما به اهداف خود رسیده‌ایم و زمان پایان این نبرد فرا رسیده، عملاً متحد پیشین را در مقابل طالبان رها کرد و جسارت بیشتری به این گروه برای پیش‌روی بخشید.

۲️⃣ فساد و فقدان تمرکز قدرت
🔸 فساد، خودخواهی‌های سیاسی و تفرقه میان سطوح بالای رهبران افغانستان از مهم‌ترین عواملی بود که بر آنارشی در ساختار نظامی و امنیتی این کشور مؤثر بوده است. سیستم قضایی، پلیس و نیروهای امنیتی به شبکه‌ای برای اخاذی و قاچاق مواد مخدر در ولایات و ولسوالی‌ها تبدیل شدند. رابطه طولی پایتخت با بسیاری از مراکز استان‌ها به دلیل فقدان تمرکز قدرت و وفاداری‌های قبیله‌ای دچار مشکل شده است.

🔸 بازماندگان ائتلاف‌های نظامی سابق مانند «ائتلاف شمال» از نیروهای خود برای حفظ اقتدار محلی و دلالی قدرت بهره‌برداری کردند و این همه بر فقدان مرجعیت ارتش در بُعد نظامی مؤثر بوده است. نیروهای پلیس با ایجاد ایست‌های بازرسی بی‌فایده به اخاذی روی آورده و مردم را از دولت راندند.

 

منبع

 

(https://www.csis.org/analysis/reasons-collapse-afghan-forces)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه