دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش دوم)

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است.

♦️ دلایل فروپاشی ارتش افغانستان (بخش دوم)

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی به دلایل و زمینه‌های ناکارآمدی ارتش افغانستان در برابر یورش طالبان پرداخته است. زیرا عقب‌نشینی خیره‌کننده نیروهای نظامی افغانستان از مقابل طالبان، در شرایطی که هم از نظر کمّیت نیروها و هم تجهیزات بر آن گروه شبه‌نظامی برتری داشتند، بسیاری از تحلیل‌گران را به شگفتی واداشت. این عوامل در گزارش مرکز مذکور بدین شرح است:

۳️⃣ فقدان توازن بخش‌های مدنی و نظامی
🔸 کمک‌ها و اقدامات مدنی و نظامی آمریکا، ناتو و سازمان ملل با یکدیگر توازن و هماهنگ نبود. برای مثال کمک‌ها برای توسعه مدنی افغانستان از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ افزایش چشمگیری داشت و سپس به یک‌باره به شدت کاهش یافت. ایالات متحده علی‌رغم ادعاهای گوناگون درباره دولت افغانستان، برنامه‌های مؤثری اجرا نکرد.

🔸 بسیاری از کمک‌ها به درستی اختصاص پیدا نمی‌کرد و گسترش فقر و فساد به‌ویژه پس از ۲۰۱۴، زمینه را برای نفوذ طالبان مهیاتر کرد. رهبران سیاسی افغانستان نیز عمدتاً نیروهای نظامی و امنیتی را به حفاظت از منافع اقتصادی خود می‌گماردند و این وحدت و انسجام اجتماعی را خدشه‌دار می‌کرد.

۴️⃣ مواد مخدر
🔸 وابستگی ۸۰ درصد بودجه دولت به کمک‌های خارجی و غفلت از ساماندهی کشت مواد مخدر، سبب شد تا قاچاق تریاک به منبعی متورم و فاسد برای افزایش ثروت طالبان بدل شود که به جز آن به اخاذی نیز روی می‌آورد. علاوه بر اینکه به تشدید فساد مقام‌های محلی نیز انجامید.

منبع

https://www.csis.org/analysis/reasons-collapse-afghan-forces

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه