پاسخ ایران به اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان

اندکی پس از یک رزمایش سه‌گانه میان ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان در شهریورماه، نیروهای جمهوری آذربایجان برای راننده‌های کامیون‌های ایرانی - که از جاده بین دو شهر کاپان و گوریس برای ترانزیت کالا به ارمنستان استفاده می‌کنند - مزاحمت‌هایی ایجاد کردند.

🔹 اندکی پس از یک رزمایش سه‌گانه میان ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان در شهریورماه، نیروهای جمهوری آذربایجان برای راننده‌های کامیون‌های ایرانی – که از جاده بین دو شهر کاپان و گوریس برای ترانزیت کالا به ارمنستان استفاده می‌کنند – مزاحمت‌هایی ایجاد کردند. در ارتباط با تنش اخیر در این منطقه، به نکاتی می‌توان اشاره کرد.

🔸 ترکیه و رژیم صهیونیستی را می‌توان مهم‌ترین ذی‌نفعان تنش‌های اخیر ایران و جمهوری آذربایجان دانست. ترکیه با توجه به کریدور موسوم به مسیر لاجورد قصد دارد، مانع تفوق و هژمونی ایران بر مسیر شرق به غرب باشد و قطع دسترسی ایران به اروپا از مسیر ارمنستان در همین چارچوب قابل فهم است.

🔸 رژیم صهیونیستی با تشدید تنش میان ایران و همسایه شمالی، زمینه حضور مؤثرتری در خاک آذربایجان برای توطئه‌چینی علیه جمهوری اسلامی خواهد یافت. چنان‌که پیش‌تر نیز برخی اقدامات خراب‌کارانه مانند ارسال پهپاد جاسوسی را از این طریق به انجام رسانده است.

🔸 تاکنون واکنش ایران ابتدا اعتراض از مجاری دیپلماتیک و همچنین برگزاری یک رزمایش نظامی در مرز جمهوری آذربایجان بوده است. اقدامی که البته تاکنون تغییری در واکنش طرف مقابل نداشته ولی می‌تواند مسیر گفتگوی ایران از موضع عزت‌مندانه و اقدارآمیز را مهیاتر سازد.

🔸 در عین حال پس از فروکش‌کردن این تنش‌ها، گزینه عملیاتی‌تر برای ایران نهایی‌کردن مسیر جایگزین کاپان به گوریس است که البته نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش ژئوپلتیک کوهستانی و صعب‌العبور ارمنستان است.

🔸 تاکنون ارمنستان از تهیه بودجه لازم برای این امر ناتوان بوده و مخالفت آمریکا نیز از موانع سرمایه‌گذاری چین در این زمینه بوده است. به نظر می‌رسد با کاهش مداخله نظامی و هژمونی آمریکا در غرب آسیا، همزمان با عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، بتوان به تدریج مذاکراتی در این زمینه با مشارکت ایران، چین و ارمنستان سامان داد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه