درگیری‌های مسلحانه در کرانه باختری و روندهای سیاسی

بر اساس آمارهای مراکز حقوقی فلسطینی، در ماه سپتامبر گذشته، 13 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده و 214 نفر دیگر نیز زخمی شدند که غالب آن‌ها طی درگیری‌های مسلحانه دو طرفه بوده است؛ آماری که نشان‌دهنده تشدید درگیری‌ها و روندهای جدید در فلسطین است.

🔹 بر اساس آمارهای مراکز حقوقی فلسطینی، در ماه سپتامبر گذشته، 13 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیده و 214 نفر دیگر نیز زخمی شدند که غالب آن‌ها طی درگیری‌های مسلحانه دو طرفه بوده است؛ آماری که نشان‌دهنده تشدید درگیری‌ها و روندهای جدید در فلسطین است.

🔸مطابق گزارش نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی، بیشتر این درگیری‌ها در راستای عملیات بازداشت گسترده فعالان وابسته به حماس انجام شده است. در اوایل مهرماه در تبادل تیراندازی در چندین نقطه در کرانه باختری پنج فلسطینی (دو نفر در جنین و سه نفر در شمال قدس اشغالی) به شهادت رسیدند و رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، دستکم دو نظامی صهیونیست در این درگیری‌ها زخمی شدند که وضعیت آن‌ها وخیم بود.

🔸 اخیراً، فرمانده تیپ موسوم به «گولانی» از وضعیت منطقه جنین و وجود هسته‌های مقاومت در این منطقه با سلاح‌های پیشرفته که تحرکات نظامیان رژیم صهیونیستی را به صورت مستمر رصد می‌کنند ابراز نگرانی کرده است؛ چرا که در بیشتر موارد یورش نظامیان این رژیم به «جنین» در کرانه باختری، درگیری‌های مسلحانه میان آن‌ها و رزمندگان مقاومت فلسطین رخ داده است.

🔸 به نظر می‌رسد درگیری‌های حدود یک ماه گذشته که مخصوصاً پس از فرار 6 اسیر فلسطینی از زندان تشدید شده یک تفاوت اساسی با درگیری‌های معمول در کرانه باختری دارد. طبق شواهد بدست آمده افراد مسلحی که در برابر نیروهای رژیم در کرانه باختری مقاومت مسلحانه دارند وابسته به جهاد اسلامی(معمولاَ در جنین) و حماس (معمولاً در قدس) هستند که نشان می‌دهد حماس و جهاد اسلامی برای مقاومت و اقدام مسلحانه در کرانه باختری همکاری می‌کنند و بنابراین شاهد نوعی درگیری‌های سازمان‌یافته با اهداف سیاسی هستیم.

✅ از این رو به نظر می‌رسد تشدید این درگیری‌ها ارتباط متقابلی با روندهای سیاسی مانند پرونده مبادله اسرا و فشارهای اقتصادی بر غزه داشته باشد. چنان‌که از هفته گذشته که مذاکرات غیرمستقیم مبادله با جدیت بیشتری پیگیری شده است این درگیری‌ها کاهش یافته است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه