ترامپیسم تحت عنوانی دیگر

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی بیان داشته که توافق «آکوس» نشان داد سیاست خارجی بایدن نسبت به روابط دو سوی آتلانتیک، تداوم سیاست خارجی ترامپ است که سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به اقیانوس هند و آرام را دستخوش دگرگونی می‌سازد.

🔸 هدف «آکوس» تعمیق همکاری آمریکا، بریتانیا و استرالیا در زمینه‌های امنیتی و دفاعی است. آنها قصد دارند از طریق انتقال فناوری مربوط به قابلیت‌های سایبری، فناوری‌های کوانتومی، هوش مصنوعی و زیردریایی‌های هسته‌ای به این هدف برسند. نویسنده در ادامه به دو موضوع می‌پردازد:

1️⃣ معنای اتحاد با آمریکا
چندجانبه‌گرایی ادعایی دولت بایدن چیزی نیست جز یکجانبه‌گرایی با نام دیگر. فسخ قرارداد زیردریایی موضوعی دوجانبه بود ولی بر اعتماد فی‌مابین آمریکا و اروپا تأثیر منفی گذاشت. آمریکا فراتر از واگرایی، در واقع اروپا را به حاشیه راند و تحقیر کرد و این در حالی است که برای مقابله نظامی با چین، نیازی به کمک استرالیا و بریتانیا ندارد. تأکید بر اولویت مقابله با چین به قیمت کنار گذاشتن متحدان سابق، ادامه سیاست ترامپ است.

2️⃣ چشم‌انداز سیاست آمریکا در اقیانوس هند و آرام
قصد آمریکایی‌ها مقابله بیشتر با مشکل چین است ولی بعید است افزایش ظرفیت‌های نظامی آمریکا در منطقه از نفوذ چین بکاهد. متحدان آمریکا در این منطقه به طور فزاینده‌ای به بازی با حاصل جمع صفر که توسط رقابت آمریکا و چین ایجاد شده، کشیده می‌شوند. از این توافق، هیچ دستاورد روشنی برای واشنگتن به جز دستاوردهای سیاسی وجود ندارد.

✅ دشواری مقابله با چین به دلیل ارتباط اقتصادی عمیق پکن با دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، برای آمریکا هزینه سیاسی بیشتری نسبت به مقابله با روسیه خواهد داشت و می‌تواند آمریکا و اتحادیه اروپا را با مشکل مواجه سازد. نه چین مهار شود و نه اتحاد دو سوی اطلس برقرار بماند.
منبع

https://ecfr.eu/article/trumpism-by-another-name-what-aukus-tells-us-about-us-policy-in-the-indo-pacific/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه