تلاش رژیم صهیونیستی برای محاصره ایران

مؤسسه خاورمیانه در یادداشتی با اشاره به تحولات اخیر و چالش میان ایران و جمهوری آذربایجان، آن را نتیجه اقدامات رژیم صهیونیستی برای محاصره ایران می‌داند. اقداماتی که در ادامه «توافق ابراهیم» میان این رژیم با امارات و بحرین قلمداد می‌شود.

 

🔸 نویسنده معتقد است نه تهران و نه باکو نمی‌توانند اجازه دهند وقایع اخیر منجر به بحران تمام‌عیار یا رویارویی نظامی بین دو کشور با اکثریت شیعه شود و این مسأله را حل خواهند کرد. او این مسأله را ناشی از تصمیمات جمهوری آذربایجان پس از جنگ قره‌باغ می‌داند.

🔸 جمهوری آذربایجان، اسرائیل و ترکیه را به عنوان بزرگترین متحدان منطقه‌ای خود انتخاب کرده است. روایت رسمی ایران این است که باکو به اسرائیل آزادی عمل گسترده‌ای داده تا از خاک جمهوری آذربایجان برای اجرای عملیات در عمق خاک ایران استفاده کند.

🔸 در این یادداشت آمده است اسرائیل پیش از این با حضور رسمی و علنی در حاشیه خلیج فارس، تصمیم گرفته تا عمق راهبردی خود را به مرزهای ایران نزدیک کند. علاوه بر آن در مرزهای غربی نیز سعی در افزایش حضور رسمی در اقلیم کردستان عراق دارد.

🔸 نفوذ اسرائیل و ایجاد تنش میان ایران و جمهوری آذربایجان، با توجه به نزدیکی جغرافیایی، قومی، مذهبی و تاریخی آنها بسیار حساس است. ایران در این زمینه می‌بایست ملاحظات داخلی مرتبط با آذری‌زبان‌ها نیز را رعایت کند.

🔸 به عقیده نویسنده، باکو باید این حقیقت را بداند که گزینه‌های محدودی در قبال تهران دارد و سعی بر سوءاستفاده از آذری‌زبان‌‌های ایران، می‌تواند تنش‌ها را به سیاست داخلی جمهوری آذربایجان تسری دهد. جمعیت آذری‌زبان ایران حداقل دو برابر جمعیت جمهوری آذربایجان است و هر گونه اشاره‌ای به جذب آن توسط باکو اساساً بی‌معنی است و مطمئناً به پایان کشور جمهوری آذربایجان می‌انجامد.

منبع

https://www.mei.edu/publications/azerbaijan-and-israels-encirclement-iran

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه