رقابت برای رهبری لیکود

 اخیراً یولی ادلشتاین رئیس سابق کنست اسرائیل و عضو حزب لیکود با اظهار این که نتانیاهو نمی‌تواند لیکود را به قدرت برگرداند تصمیم خود را برای کسب رهبری این حزب طی انتخابات درون‌حزبی اعلام کرد.

🔸 این اقدام ادلشتاین به احتمال زیاد بخشی از یک حرکت گسترده‌تر و با همکاری چهره‌هایی دیگر از لیکود و خارج از لیکود است. به چالش کشیدن نتانیاهو توسط چهره مهم دیگری از لیکود نشان‌دهنده این است که دیگر نمی‌توان او را رهبر بلامنازع این حزب دانست. مخصوصاً به این دلیل که برخی در این حزب معتقدند در صورت کنار رفتن نتانیاهو، این حزب حتی با کرسی‌های کمتر می‌تواند به قدرت برگردد.

🔸 حتی پس از چهار بار ناکامی در تشکیل کابینه، نتانیاهو هنوز در مقایسه با دیگر کاندیداها، چه از لیکود و چه از احزاب دیگر، محبوبیت و رای‌آوری بیشتری دارد. با این حال، جایگاه رسمی او در حزب از زمان کنار رفتن از نخست‌وزیری تضعیف شده است.

🔸 مطابق نظرسنجی که پس از این موضع‌گیری ادلشتاین انجام شد لیکود در صورت رهبری نتایناهو، 34 کرسی در انتخابات آینده کسب خواهد کرد و در صورت رهبری ادلشتاین، 20 کرسی. همچنین 86 درصد از طرفداران لیکود ترجیح می‌دهند نتانیاهو رهبر حزب باشد و تنها 6 درصد رهبری ادلشتاین را ترجیح می‌دهند.

🔸 پیش از ادلشتاین و قبل از انتخابات قبلی گیدئون ساعر در حزب لیکود قصد کسب رهبری لیکود و کنار زدن نتانیاهو را داشت اما در انتخابات درون حزبی شکست خورد و مجبور شد این حزب را ترک کند و حزب جدیدی تشکیل دهد. ساعر اکنون در کابینه حضور داشته و وزارت دادگستری را در اختیار دارد.

✅ نتانیاهو در جایگاه رهبری اپوزیسیون در کنست تلاش می‌کند با پرونده‌های فسادی که علیه او در حال پیگیری است مقابله کرده و قصد کناره‌گیری از عرصه سیاست ندارد. اقدام ادلشتاین ممکن است مانند ساعر به هزینه خروج وی از لیکود تمام شود. در مقابل، این رقابت ممکن است نشان دهد که رسیدن به قدرت همیشه از مسیر محبوبیت و رای‌آوری بیشتر نیست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه