تنش در خیابان‌های بیروت؛ انگیزه‌ها و پیامدها

با حمله خشونت‌بار به تجمع حامیان حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد قاضی پرونده انفجار بیروت، به نظر می‌رسد بار دیگر زنگ خطر جنگ داخلی در لبنان به صدا درآمده است. درباره انگیزه‌ها و پیامدهای این رویداد چند نکته قابل تأمل به نظر می‌رسد:

🔸 شواهد و قرائن حاکی از مسئولیت مستقیم حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع در بروز این حوادث است. این حزب که سوابق روشنی در خشونت سازمان‌یافته علیه مردم لبنان و مسلمانان دارد، از هیچ کوششی برای تشدید بحران در لبنان و کشاندن پای بازیگران خارجی به خیابان‌های این کشور دریغ نمی‌کند.

🔸 یکی دیگر از انگیزه‌های این حزب برای بروز چنین رفتارهای رادیکال و تنش‌زا، ارسال پیامی مبنی بر داشتن اراده و توان مقابله با حزب‌الله برای بازیگرانی مانند عربستان و آمریکاست تا در دوران پساحریری، سرمایه‌گذاری خود برای کنترل مقاومت در لبنان را به سمت جعجع متمرکز کنند. چه‌اینکه رقابت جعجع با حریری در سال‌های اخیر فزاینده بوده است.

🔸 در سوی مقابل، برخی مواضع میشل عون و جبران باسیل حاکی از وجود اختلافاتی میان حزب‌الله و متحدان مسیحی‌اش درباره پیگیری پرونده انفجار بندر بیروت است. با توجه به کنترل‌پذیری پایین هواداران جنبش امل و رفتارهای رادیکال جعجع، به نظر می‌رسد حزب‌الله هرچه سریع‌تر باید آرامش را به شرایط سیاسی لبنان بازگرداند. تداوم رایزنی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در این زمینه ضرورت دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه