تیرگی روابط چین و تایوان

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی بیان داشته که اختلاف بر سر وضعیت تایوان باعث افزایش تنش بین این جزیره و پکن شده است. درگیری بر سر تایوان همچنین می‌تواند نقطه عطفی در روابط ایالات متحده و چین باشد.

 

🔸 تایوان از ۱۹۴۹ مستقل از چین اداره می‌شود، اما پکن این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده که در نهایت تایوان را با سرزمین اصلی «متحد» کند. در عین حال برنامه تسای اینگ‌اون، رییس‌جمهور تایوان برای استقلال، تنش‌ها را تشدید کرده است.

🔸 چین در برابر مواضع تایوان اقدام به مانورهای نظامی در اطراف این جزیره کرده و ارائه تسلیحات از سوی آمریکا به این جزیره نیز فرضیه نبرد نظامی میان واشنگتن و پکن در این منطقه را پُررنگ کرده است.

🔸 بایدن نیز تصمیم ترامپ در اعطای مجوز حضور مقام‌های آمریکایی در تایوان را تأیید کرده و اخیراً هیئتی را عازم این جزیره نموده است. ایالات متحده، چین را به تجاوز به حریم دریایی تایوان و حملات سایبری به مراکز دولتی و مداخله در انتخابات، متهم کرده و برخلاف نظر چین درصدد عضویت تایوان در مجامع بین‌المللی است.

✅ با وجود تهدیدات و مانورهای نظامی آمریکا، برخی کارشناسان در دفاع نظامی آمریکا از تایوان تردید دارند. ورود به یک نبرد نظامی شدید که سوی دیگر آن قدرتی مانند چین باشد، نه در افکار عمومی آمریکا مورد پشتیبانی است و نه دارای اجماع در میان نخبگان است.
منبع

https://www.cfr.org/backgrounder/china-taiwan-relations-tension-us-policy?utm_source=tw&utm_content=100921&utm_medium=social_owned

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه