مأرب، برگه برنده آینده یمن

تارنمای اندیشکده «کارنگی» در گزارشی به اهمیت نبرد مأرب برای انصارالله و نقش تعیین‌کننده این شهر در آینده اقتصاد دولت انصارالله پرداخته و معتقد است به دلیل جایگاه ویژه اقتصادی مأرب برای آینده انصارالله، در نهایت این شهر توسط آن‌ها تصرف خواهد شد. در ادامه بخش‌هایی از گزارش می‌آید.

 

🔸 تلاش‌های جدی نیروهای انصارالله برای تصرف مأرب نشان از اهمیت این شهر برای حکومت آینده این جنبش بر شمال یمن دارد. مأرب علاوه بر موقعیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی، شاهراه بسیاری از خطوط تجاری منطقه‌ای است و دارای بزرگترین نیروگاه برق یمن و ذخایر فوق‌العاده منابع طبیعی است که ۹۰ درصد ذخایر نفت و گاز یمن را شامل می‌شود. این ویژگی‌های ممتاز موجب شده این شهر به برگ برنده‌ای تبدیل شود که هم انصارالله و هم دولت منصورهادی به دنبال حفظ و تثبیت آن باشند. به همین سبب است که انصارالله با همه توان طی ماه‌های اخیر به دنبال تصرف این شهر است تا بتوانند جایگاه خود را در آینده یمن به عنوان یک بازیگر اصلی تضمین نماید.

🔸 در سال ۲۰۲۱ و دور جدید حملات به مأرب که این بار از دفعات قبل بسیار شدیدتر نیز بود، مجموعه‌ای از مذاکرات به منظور ایجاد آتش‌بس با محوریت نماینده ویژه آمریکا و سلطان عمان انجام شد ولی همچنان نبرد در مأرب ادامه داشت زیرا انصارالله به صراحت با عمل خود نشان داد که منافع اقتصادی را به نگرانی‌های بشردوستانه ترجیح می‌دهد. از جمله خواسته‌های انصارالله واریز سهمی از سود نفت و گاز مأرب به حسابی ویژه در بانک مرکزی یمن در صنعا بود تا برای پرداخت حقوق معوق کارکنان دولت مورد استفاده قرار گیرد.

✅ رهبران انصارالله بر این باورند که برای ایجاد یک دولت مستقل و کامل در منطق تحت تسلط خود همه ملزومات را در اختیار دارند. آن‌ها موفق به تأمین کامل امنیت بر مناطق تحت سلطه خود شده‌اند و بدون نگرانی از شناسایی بین‌المللی اقتدار کامل خود را به عنوان یک دولت مشروع اعمال کرده‌اند. با این حال آن‌ها بر این موضوع نیز واقفند که منابع مالی لازم برای اداره مناسب دولت خود را ندارند و بر این اساس به دنبال دستیابی به مأرب و درآمدهای نفت و گاز آن هستند.
منبع

https://carnegieendowment.org/sada/85133

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه