خواسته‌های کلیدی ایران برای احیای برجام

مؤسسه خاورمیانه در مقاله‌ای بیان داشته که دولت سیزدهم بر اساس سه اصل شامل شروط نه‌گانه رهبر معظم انقلاب برای احیای برجام، «سیاست قطعی» ایشان و طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، وارد مذاکرات احیای برجام شده است. بر این مبنا پنج مسأله کلیدی مطرح از سوی ایران بدین شرح است:

 

1️⃣ کاهش تعهدات و محدودیت دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا پایان مذاکرات ادامه خواهد داشت و ایران ایده «گام به گام» را نخواهد پذیرفت.

2️⃣ بندهای غروب هسته‌ای و زمان‌بندی لغو قطعنامه‌های شورای امنیت، تغییرناپذیر است.

3️⃣ لغو همه تحریم‌های دوره ترامپ چه به بهانه عدم اشاعه و چه با برچسب‌های «ضد تروریسم» و «نقض حقوق بشر».

4️⃣ تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از برجام.

5️⃣ راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا.

🔸 تأکید ایران بر راستی‌آزمایی بدان‌جا بازمی‌گردد که مرجع پایبندی ایران به تعهداتش سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است که تعهدات ایران به برجام را تأیید کرده است. ولی مرجعی برای پایبندی آمریکا و اروپا به رفع تحریم‌ها و دریافت مزایای اقتصادی ایران وجود نداشت و به همین دلیل شکایت ایران از آمریکا به جایی نرسید.

🔸 به همین دلیل اکنون ایران می‌گوید که طبق راستی‌آزمایی، باید تولید و صادرات نفت خود را به سطح پیش از تحریم بازگرداند، به درآمدهای خود دسترسی آزاد داشته باشد و روابط بانکی خود را با جهان عادی کند.

🔸 علاوه بر این، دفتر کنترل دارایی های خارجی(اوفک) وزارت خزانه‌داری ایالات متحده باید سیاست‌های خود را در مورد ایران به‌روز کند و به افراد یا شرکت‌هایی که مایل به تجارت با آن هستند، معافیت از تحریم‌های عمومی و ویژه اعطا کند که حداقل تا پایان زمان اجرای برجام در ۲۰۲۵، ادامه داشته باشد.

✅ مسأله راستی‌آزمایی انتفاع اقتصادی ایران از برجام، اهمیتی حیاتی در احیای برجام دارد زیرا عملاً می‌تواند ضمانت عدم خروج دوباره آمریکا باشد و روال مستمر احصای پایبندی طرف مقابل و بررسی منظم انتفاع ایران، به مکانیسمی برای مقابله با اِعمال تحریم‌ها بدل شود.
منبع

https://www.mei.edu/publications/irans-key-demands-revival-jcpoa

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه