ابعاد تنش در روابط عربستان و لبنان

پس از اظهارات «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن، عربستان و سپس بحرین به سفیر لبنان 48 ساعت فرصت دادند خاک این کشورها را ترک کند. چند نکته درباره این رویداد قابل تأمل به نظر می‌رسد.

پس از تشکیل دولت جدید در لبنان با مشارکت حزب‌الله قابل پیش‌بینی بود که بازیگران داخلی و خارجی مخالف، روند تنش‌زایی و به شکست کشیدن اقدامات دولت میقاتی را آغاز کنند. تیراندازی شبه نظامیان وابسته به جعجع به تظاهرات مسالمت‌آمیز در الطیونه درراستای چنین سناریویی بود.

🔸 اکنون اما گام بعدی فشار به دولت میقاتی آغاز و این بار، بازیگران خارجی پیش‌گام شده‌اند. عربستان و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس به بهانه اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که پیش از تصدی این منصب بیان کرده، فشار بر دولت جدید لبنان را افزایش داده‌اند.

🔸 حال میقاتی برابر یک دوگانه تعیین‌کننده قرار گرفته است. مسیر نخست، برکناری قرداحی و عذرخواهی رسمی و غیر رسمی از ریاض است که احتمالاً واکنش حزب‌الله را به دنبال خواهد داشت و طرف عربستانی را برای فشار بیشتر به دولت جدید ترغیب می‌کند.

🔸 مسیر دوم نیز حمایت از قرداحی است. این مسیر نیز تنش در روابط لبنان با شورای همکاری خلیج فارس را تشدید خواهد کرد و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین فرصت‌های نجات لبنان از بحران اقتصادی اخیر، کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری کشورهای عربی به ویژه عربستان است، امیدها نسبت به بهبود اوضاع لبنان کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

🔸 از سوی دیگر و با توجه به احضار سمیر جعجع به دادگاه نظامی لبنان برای پاسخ‌گویی نسبت به وقایع الطیونه، این احتمال نیز وجود دارد که ریاض به دنبال تغییر زمین بازی و امتیازگیری در حمایت از متحد لبنانی خود باشد. زیرا دولت جدید لبنان در شرایط فعلی به حمایت کشورهای عربی نیاز مبرم دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه