پیام‌های استقرار جنگنده‌های روس در قامشلی سوریه

در روزهای اخیر، برخی اخبار حاکی از استقرار چهار جنگنده سوخو 35 روس در قامشلی واقع در شمال شرق سوریه است. این رویداد چه پیام‌های می‌تواند داشته باشد؟

🔸 حدود دو سال پیش، مسکو و دمشق برای ایجاد یک پایگاه نظامی روس در قامشلی به توافق رسیدند. این پایگاه از آن زمان تاکنون صرفاً میزبان سامانه‌های پدافندی روس بوده است. اکنون و پس از گذشت دو سال و در آستانه حمله احتمالی ترکیه به مناطقی از جمله شرق فرات، چهار جنگنده روس در این پایگاه مستقر شدند.

🔸 همچنان که پیش از این مطرح شد (لینک (http://tabyincenter.ir/44346/slider/)) به نظر می‌رسد آمریکا و روسیه بر سر سوریه به یک چارچوب مشترک دست یافته‌اند که براساس آن، آمریکا به تدریج از سوریه خارج شده و پرونده این کشور با مشارکت نسبی دولت‌های عربی و با هدف حداقل‌سازی نفوذ ایران، در مسیر عادی‌سازی قرار می‌گیرد.

🔸 بخشی از این تفاهم احتمالاً به حضور نظامی روسیه در شرق فرات بازمی‌گردد. براین اساس، از یک‌سو روسیه مانع از اهداف جاه‌طلبانه ترکیه در این منطقه خواهد شد و از سوی دیگر طی توافق میان کردها و دمشق، نوعی از مدیریت محلی با نظارت دولت مرکزی در شرق فرات شکل خواهد گرفت.

🔸 این چارچوب مشترک میان مسکو و واشنگتن، یک وجه دیگر دارد و آن منازعه تهران-تل‌آویو است. دیدار اخیر بنت و پوتین و حملات مداوم رژیم صهیونیستی به خاک سوریه در هفته‌های اخیر از یک‌سو و مواضع انتقادی اخیر روسیه در پرونده هسته‌ای ایران نشان می‌دهد این وجه از توافق احتمالی آمریکا و روسیه می‌تواند پیامدهای تهدیدزایی برای منافع ایران داشته باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه