اردوغان برای حمله به شمال سوریه با چه موانعی روبه‌روست؟

 در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌هایی درباره حمله احتمالی ترکیه به مناطقی از شمال و شمال شرق سوریه منتشر شده است. چند نکته درباره این حمله احتمالی وجود دارد:

 

🔸 ترکیه در ماه‌های اخیر فعالیت نظامی خود در تل ابیض، تل تمر و رأس العین را گسترش داده و هم‌اکنون براساس برخی پیش‌بینی‌ها، احتمال حمله به تل رفعت و منبج در شمال حلب و عین عیسی و تل تمر در شرق فرات بیش از سایر نقاط است.

🔸 حمله احتمالی ترکیه به کوبانی، می‌تواند از یک‌سو باعث قطع ارتباط یگان‌های کرد مستقر در قامشلی و منبج شود و ازسوی دیگر به اتصال نیروهای وابسته به ترکیه میان شرق و غرب فرات گردد. بنابراین تصرف کوبانی، تلاشی برای تکمیل نوار حائل در امتداد مرزهای مشترک با سوریه خواهد بود.

🔸 ترکیه برای حمله به شمال سوریه با موانعی ازجمله واکنش مسکو و واشنگتن مواجه است. اردوغان که به نظر می‌رسد در دیدار اخیر خود با پوتین نتوانسته رضایت همتای روس خود را کسب کند، اکنون احتمالا به حمایت بایدن می‌اندیشد. اما رابطه نامناسب بایدن با اردوغان و نزدیکی تیم سیاست خارجی وی به کردها، احتمالا مانع از چراغ سبز آمریکا به ترکیه شود.

🔸 در سمت مسکو نیز اخبار پراکنده حاکی از استقرار چهار جنگنده روس در قامشلی و تقویت حضور نظامی روسیه در مناطق زیر تسلط کردهاست. بنابراین پوتین احتمالاً تا جایی با حمله اردوغان به شرق فرات کنار بیاید که به تقویت حضور نظامی دمشق و مسکو در مناطق کردی و کاهش حضور نظامی آمریکا بیانجامد.

🔸 در داخل ترکیه نیز اردوغان وضعیت مناسبی ندارد. سقوط ارزش لیر و همچنین مخالفت احزابی مانند CHP با سیاست‌های وی از یک‌سو و انتقادات تلویحی افرادی نظیر عبدالله گل و داوود اوغلو از اردوغان نشان می‌دهد رئیس‌جمهور ترکیه چندان شرایط باثباتی ندارد. اگرچه تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان زیادی باقی‌مانده، تقویت رقبای داخلی و کاهش حمایت‌های غرب اما می‌تواند آغاز پایان اردوغان در ترکیه باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه