پیام‌های پرواز بمب‌افکن‌ آمریکایی بر فراز آب‌های منطقه

نیروی هوایی آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد یک فروند بمب‌افکن B-1B با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را بر فراز آبراه‌های اصلی خاورمیانه به پرواز درآورده است. در این پرواز که جنگنده‌هایی از عربستان، مصر، بحرین و رژیم صهیونیستی در مراحل مختلف به بمب‌افکن ملحق شدند، شامل عبور از تنگه هرمز، دریای سرخ، کانال سوئز و باب‌المندب نیز شده است.

 

🔹 این نمایش قدرت از سوی آمریکا آن هم در آستانه دور جدید مذاکرات بر سر احیای برجام و در ادامه مجموعه‌ای از اتفاقات در روزهای اخیر دارای پیام‌های مختلفی است.

🔸 نخست این‌که بر خلاف نمایش‌های قبلی این بار بمب‌افکن از پایگاه هوایی آمریکا در جزیره دیگو گارسیا در اقیانوس هند به پرواز درآمده که نشانه‌ای عینی از سیاست آمریکا مبنی بر خروج بار اصلی توان نظامی این کشور از منطقه غرب آسیاست.

🔸 پیام دوم این پرواز برای شرکای منطقه‌ای آمریکاست. همراهی جنگنده‌هایی از کشورهای منطقه در کنار این بمب‌افکن حاوی این پیام است که واشنگتن در عین حال‌ که سیاست خروج از منطقه و احیای توافق هسته‌ای را همزمان دنبال می‌کند، به هیچ‌وجه متحدان منطقه‌ای خود را رها نخواهد کرد.

🔸 پیام سوم به طور مشخص برای ایران بود. آمریکا با این نمایش قدرت این پیام را به ایران ارسال کرد که برای آغاز مذاکرات هسته‌ای صبری بی‌پایان نخواهد داشت و این نمایش نظامی در واقع حرکتی در جهت معتبر نشان دادن تهدید آمریکا به استفاده از plan B در صورت عدم توفیق در مذاکرات بوده است.

✅ آن چه روشن است دولت آمریکا و شخص بایدن دست‌کم به دو دلیل اراده و بنایی برای ورود به فاز درگیری نظامی با ایران ندارند. اول به این دلیل که هرگونه درگیری نظامی در منطقه بر خلاف سیاست کلان (خروج از منطقه) در حال اجرای واشنگتن در منطقه است و دلیل دوم این‌که اقدام نظامی علیه ایران دارای پیامدهای گسترده‌ای است که شرایط جهانی و منطقه‌ای و حتی اوضاع داخلی آمریکا آمادگی پذیرش آن را نخواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه