معنای ظهور مجدد اتاق عملیات متحدان سوریه

«موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در گزارشی تحلیلی به حمله اخیر مقاومت به پایگاه نظامیان آمریکا در التنف سوریه پرداخته و می‌نویسد این اقدام نشان از نقشه‌های ایران برای برقراری یک معادله جدید بازدارندگی در سوریه دارد. برخی از نکات این گزارش به شرح زیر است:

🔸 در ۲۶ اکتبر، هاآرتص گزارش داد که تشکیلات نظامی اسرائیل اقدامات فزاینده ایران را برای بهبود دفاع هوایی خود در مناطقی (در سوریه) که مورد حمله نیروی هوایی اسرائیل قرار می‌گیرد شناسایی کرده است. مطابق گزارش الخبار (وابسته به حزب‌الله) یک روز پس از حمله به التنف نیز محور تحت رهبری ایران در حال کار روی طرحی برای «آزاد شدن از محدودیت‌های تحمیل شده توسط واقعیت‌های نظامی سال‌های گذشته» است.

🔸 به علاوه الاخبار گزارش می‌دهد که تماس‌ها بین رهبران محور مقاومت در بیروت، دمشق و لبنان برقرار و جلسات برگزار شده است و تصمیم گرفته شده حضور نیروهای مقاومت در جغرافیای سوریه تقویت شود. این گزارش سپس تایید می‌کند که اتاق عملیات متحدان سوریه پشت حمله به التف بوده است.

🔸 با توجه به ظهور مجدد اتاق عملیات متحدان سوریه، محور مقاومت در واقع ممکن است قصد تغییر رفتار جمعی خود در سوریه را داشته باشد. اتاق عملیات تا سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ حضور رسانه‌ای داشت. در آن زمان با روسیه نیز در عملیات‌های خاصی همکاری می‌کرد.

🔸 اما بعد از شکل‌گیری یک شکاف بین ایران و روسیه در خصوص حوادث دیر الزور، اتاق عملیات تبدیل به یک نهاد محض مقاومتی با حضور رسانه‌ای کمتر شد. در پی ترور سردار سلیمانی در سال ۲۰۲۰ نقش اتاق عملیات بیشتر کاهش یافت. این روند تا سال ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ که مواضع مقاومت و ارتش سوریه در تدمر بمباران شد ادامه یافت.

🔸 یک روز بعد، اتاق عملیات با یک بیانیه که هشدار می‌داد «تصمیم گرفته است تا پاسخ سختی به حمله علیه تدمر بدهد» مجدداً ظهور یافت. در ۲۰ اکتبر، التنف با پهپاد و راکت مورد حمله قرار گرفت. با این وجود طبق گزارش الاخبار تصمیم به برقراری یک معادله بازدارندگی جدید قبل از حمله به تدمر گرفته شده بود.
منبع

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/interpreting-reemergence-allies-syria-operations-room

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه