تحریم علیه توانمندی پهپادی ایران

 وزارت خزانه‌داری آمریکا طی روزهای گذشته، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اِعمال کرد. در این مورد، آقایان سعید آقاجانی، فرمانده یگان پهپادی هوافضای سپاه؛ عبدالله محرابی، رییس سازمان جهاد خودکفایی هوافضای سپاه؛ یوسف ابوطالبی و محمد ابراهیم زرگر و هم‌چنین دو شرکت «کیمیا پارت سیوان» و «اوج پرواز ما دو نفر» به بهانه مشارکت در توسعه صنعت پهپادی ایران تحریم شدند.

 

🔸 طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری، فعالیت صنعتی این افراد در حوزه تولید پهپادی، مورد استفاده نیروی قدس سپاه در غرب آسیا قرار گرفته که به «نیروهای آمریکا، شرکای آن و کشتی‌رانی بین‌المللی» حمله می‌کنند. بهانه این تحریم‌ها حمله به شش نفت‌کش سعودی، اماراتی و نروژی در می ۲۰۱۹ و حمله به نفت‌کش اسرائیلی در جولای ۲۰۲۱ عنوان شده است.

🔸 به نظر می‌رسد مقاصد آمریکا از تحریم‌های جدید در بحبوحه مذاکرات را می‌توان چنین برشمرد:

1️⃣ ایالات متحده درصدد برآمده تا با تهدید به اِعمال تحریم‌های بیشتر، فشار فزاینده‌ای بر ایران وارد کند. با این هدف که با بازگشت سریع‌تر به مذاکرات هسته‌ای، ایران را وادار به پذیرش زیاده‌خواهی‌های آمریکا کند.

2️⃣ نکته دیگر این است که اِعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای با برچسب‌های «ضد تروریسم» و «نقض حقوق بشر» در دولت بایدن با این هدف صورت می‌گیرد که در فرآیند مذاکرات هسته‌ای، آمریکا از مطالبه رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای دوران ترامپ عبور کند.

3️⃣ با توجه به افزایش هم‌گرایی آمریکا و اروپا در دولت جدید ایالات متحده، ایجاد اجماع علیه توان موشکی و صنایع دفاعی ایران در دستور کار قرار دارد. این مسأله به‌ویژه در صورت نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات هسته‌ای، بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران کاخ سفید و اتحادیه اروپا خواهد بود.

✅ گرچه تحریم‌ها در توقف این صنعت، نتیجه‌ای نخواهد داشت ولی در کاهش انتفاع اقتصادی ایران از رفع احتمالی تحریم‌ها و تقویت موج ایران‌هراسی در غرب می‌تواند اثرگذار باشد. نکته‌ای که از منظر افکار عمومی کشورمان نیز باید ارزیابی شده و نسبت به آن هشیار بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه