شورای آتلانتیک: نفت ایران را حین مذاکره تحریم کنید

 اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده به تحریم نفت ایران برای افزایش فشارها ادامه دهد. در این یادداشت بیان شده که کاهش صادرات نفت ایران بدون آسیب به رویکرد دیپلماتیک امکان‌پذیر است.

 

🔸 نویسنده مدعی است تأثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا در کاهش درآمدهای ایران در دوره ترامپ، انعطاف‌پذیری بالایی به سیاست‌های تحریمی کاخ سفید داده است. این انعطاف‌پذیری از قدرت فرامین اجرایی رییس‌جمهور برمی‌خیزد.

🔸 طبق این یادداشت، دلیل شکست تحریم‌های ایسا در دولت کلینتون، فقدان اجماع میان آمریکا و اروپا درباره تحریم ایران بود. ولی اکنون موقعیت دولت بایدن برای اِعمال تحریم با حمایت اتحادیه اروپا بهتر است. چنان‌که اوباما نیز از صدور قطعنامه در شورای امنیت برای ایجاد اجماع علیه ایران بهره برد.

🔸 نویسنده ادعا کرده که بایدن پس از استقرار، نسبت به خرید نفت ایران از سوی چین سخت‌گیری کمتری نشان داده تا حُسن نیت خود را نشان دهد. ولی ایران اقدام متقابلی در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای یا تعدیل برنامه هسته‌ای انجام نداد.

🔸 با این حال به نظر نویسنده، زمان هنوز به نفع آمریکاست. زیرا به‌زعم او ایران برای رفع فشارهای اقتصادی نیازمند مذاکره است. پس بایدن تا پیش از احیای توافق، لازم است به تحریم‌ها بیفزاید و مانع افزایش صادرات نفت ایران شود. در عین حال که به گفتگوهای سیاسی نیز ادامه می‌دهد تا مانع مطالبه‌گری ایران شود.

✅ این یادداشت نشان می‌دهد برخی دولت‌مردان کاخ سفید گمان دارند که می‌توانند از نیازمندی اقتصادی ایران برای افزایش فشارها به مذاکره مطلوب‌شان سوءاستفاده کنند. حال آن‌که تجربه دولت ترامپ نشان داده افزایش فشارها، تمایل ایران به مذاکره و توافق را کاهش خواهد داد.

منبع

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/democrats-can-sanction-irans-oil-without-tanking-negotiations-and-they-should/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه