حمله به محل اقامت الکاظمی؛ پایانی بر مدیریت منازعات؟

 ساعاتی پیش رسانه‌ها از حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق خبر دادند. برخی اخبار از زخمی شدن 10 نفر از محافظان نخست‌وزیر و آسیب به تعدادی از خودروهای یگان حفاظت حکایت دارد.

 

🔸 شرایط پساانتخاباتی عراق پس از اعتراضات اخیر به سمت رادیکال شدن در حرکت است. به نظر می‌رسد حمله شامگاه جمعه به معترضان در ورودی‌های منطقه سبز و تحولات سیاسی روزهای اخیر، در افزایش تنش‌ها نقش داشته است. حمله پهپادی شب گذشته، هم محصول چنین فضایی است و هم احتمالاً به بازتولید آن دامن بزند.

🔸 اگرچه برای ارزیابی دقیق آمران و عاملان حمله دیشب اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما تحلیل شرایط نقش داشتن گروه‌های مقاومت در این حملات را اثبات نمی‌کند. چه‌اینکه تحولات جمعه شب نیز باعث خروج مقتدی از بغداد به نشانه اعتراض شد؛ درحالی که برخی منابع از دیدار قریب‌الوقوع وی با هادی العامری خبر داده بودند.

🔸 در سوی مقابل اما الکاظمی که طی روزهای اخیر با تداوم نخست‌وزیری فاصله گرفته بود، می‌تواند منافعی در بروز این تحرکات خطرناک داشته باشد. علاوه بر اینکه رویداد شب گذشته را باید در بافت و زمینه القای قانون‌شکنی و هرج و مرج‌طلبی گروه‌های مقاومت ارزیابی کرد.

🔸 هم‌چنان‌که در تحلیل روز گذشته نیز مطرح شد تحولات اخیر رابطه الکاظمی با گروه‌های مقاومت را به نقطه بی‌بازگشت نزدیک کرده و احتمالاً این‌بار نه‌تنها وساطت تهران نتواند راهگشا باشد، بلکه به برخی انتقادات گروه‌های مقاومت از ایران نیز دامن زده است.

✅ در مجموع به نظر می‌رسد بازیگران صحنه داخلی عراق به تدریج از شرایط مدیریت منازعه در حال فاصله گرفتن هستند؛ اگرچه احتمالاً در آستانه بروز منازعه، بازیگران خارجی ذی‌نفع ورود خواهند کرد اما در صورت عدم تشکیل دولت مورد توافق گروه‌های سیاسی در کوتاه‌مدت، چنین تحولات خطرناکی دور از انتظار نیست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه