حمله به مقر نخست‌وزیری عراق؛ واقعی یا ساختگی؟

بامداد دیروز ارتش عراق طی بیانیه‌ای از حمله‌ای پهپادی به مقر نخست وزیر به منظور ترور وی خبر داد که البته ناکام مانده است. درباره این حادثه نکاتی قابل بیان است.

 

🔸 این ماجرا در ادامه دو سه اتفاق دیگر به وقوع پیوسته است. معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر طی روزها و هفته‌های اخیر با تظاهرات و تحصن در منطقه سبز به دنبال تحقق مطالبه خود یعنی بازشماری کل آرا بودند و بر اساس برخی خبرها مطالبه‌شان از سوی بخش‌هایی از ارکان قدرت در عراق مورد پذیرش قرار گرفته بود.

🔸 با اقدام خشونت‌آمیز شامگاه جمعه نیروهای امنیتی در منطقه سبز علیه تظاهرکنندگان و آتش‌زدن چادرهای متحصنین و تیراندازی، تعدادی کشته و مجروح شدند. این حادثه خونین موجی از واکنش‌ها و اعتراض‌ها را علیه الکاظمی برانگیخت.

🔸 همچنین مقتدا صدر طی روزهای اخیر و با حضور در بغداد تقریباً از ایده اولیه خود مبنی بر ایجاد ائتلاف سه‌گانه با حضور بارزانی و الحلبوسی صرف‌نظر کرده و به دنبال تشکیل دولتی در «چارچوب هماهنگی شیعی» بود و به همین دلیل هم روز جمعه خبری مبنی بر احتمال دیدار وی با هادی العامری منتشر شد. تا اینجا روند تحولات به سمتی رفته بود که الکاظمی را بیش از گذشته از پست نخست وزیری دور می‌کرد.

🔸 در این فضا به ناگاه سحرگاه یکشنبه خبر حمله به منزل الکاظمی خبرساز شد. فارغ از این‌که هنوز شواهد روشنی از ادعای حمله پهپادی منتشر نشده و ادله‌ای نیز درباره هویت عاملان آن در دست نیست، با توجه به اتفاقات ذکر شده جریانی که پشت ماجراست، دست‌کم سه هدف را دنبال می‌کند:

✅ اولاً به دنبال کنار رفتن مطالبه بازشماری آرا است، ثانیاً به دنبال این است که مانع از تشکیل دولت در عراق شود و ثالثاً خواستار ابقای الکاظمی در سِمَت خود تا اطلاع ثانوی است که البته همه این اهداف در بستر تداوم فضای درگیری و فتنه قابلیت تحقق خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه