سفر معاون سیاسی وزیر خارجه به اروپا

علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در جریان سفر به کشورهای اروپایی با چند تن از همتایان خود در اتحادیه اروپا دیدار می‌کند و گفتگوهایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و موضوعات دوجانبه دارد. سفر وی به سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در مقطع فعلی و پیش از آغاز دوباره مذاکرات وین قابل توجه به نظر می‌رسد.

 

🔸 این سفر را می‌توان در ادامه دیدارهای دوجانبه معاون سیاسی وزیر با همتایانش در اعضای برجام یعنی روسیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و اتحادیه اروپا دانست. چنان‌چه پیش‌تر با سفر به مسکو با سرگئی ریابکوف، دیدار و گفتگو داشت. مذاکرات دوجانبه ایران و اعضای برجام به‌ویژه در اروپا می‌تواند شامل اهداف زیر باشد:

1️⃣ با توجه به سخنان اخیر دولتمردان آمریکایی مبنی بر اینکه ایران مانع احیای توافق است، تلاش خواهد شد تا تمایل ایران به مذاکره نشان داده شده و اتهام عدم تمایل به احیای برجام تا حدودی مرتفع شود.

2️⃣ پاسخی به تلاش آمریکا در جهت اجماع‌سازی علیه ایران خواهد بود و پیش از آغاز مذاکرات وین، و با توجه به بیانیه مشترک اخیر اروپا و آمریکا، تلاش می‌شود تا با تبیین مواضع، ابهام‌ها و پرسش‌های دولت‌های اروپایی پیش از مذاکرات، مورد ارزیابی قرار بگیرد.

3️⃣ با توجه به نزدیکی کشورهای اروپایی به مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اثرگذاری سیاست‌های آنان بر مواضع شورای حکام، این دیدارها می‌تواند از صدور قطعنامه‌های منفی علیه ایران در این نهاد، به‌ویژه در آستانه آغاز دوباره مذاکرات وین، جلوگیری کند.

4️⃣ این سفر اقدام مناسبی برای زمینه‌سازی شکل‌گیری مجدد گفتگوهای وین خواهد بود و سعی می‌شود تا با مذاکرات دوجانبه با همگی اعضای فعلی برجام، توازن در گفتگوها حفظ شده و یک بازیگر، موقعیت برتری نسبت به دیگران نداشته باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه