تسلط ژی‌ جین‌پینگ بر چین

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی به ارزیابی اجلاس اخیر کمیته مرکزی حزب کمونیست چین پرداخته است که در آن بر قدرت ژی جین‌پینگ به عنوان رییس‌جمهور چین تأکید شده و وی را هم‌تراز با مائو رئیس‌جمهور اسبق این کشور دانسته است. نویسنده به چهار پرسش پاسخ داده است.

 

1️⃣ اهمیت اجلاس
اجلاس‌ها جلسات سالانه مهمی هستند که توسط حزب برگزار می‌شوند. آنها دستور کار و سیاست‌های سال آینده را تعیین می‌کنند. اهمیت اجلاس اخیر در این است که بر تثبیت قدرت ژی تأکید شده و قدرت بی‌سابقه‌ای به وی اعطا شده است.

2️⃣ چگونگی ارتقای ژی در اجلاس
قطعنامه پایانی، بیانیه‌ای تاریخی درباره سیر تحول چین در دوران حکومت حزب کمونیست بوده که این مسیر را به سه دوره مائو، شیائوپینگ و ژی جین‌پینگ تقسیم کرده و نوشته است: «هر دوره اجتماعی به مردان بزرگ خود نیاز دارد و اگر چنین مردانی وجود نداشته باشند، آنها را خلق می‌کند.» بیانیه، ژی را بنیانگذار سومین عصر چین کمونیست عنوان کرده است.

3️⃣ پیام درباره آینده روابط چین و آمریکا
دو هدف مهم که ایالات متحده را تحت تأثیر قرار خواهند داد: یکی تبدیل چین به جامعه‌ای مرفه تا سال 2035 است. این یعنی داشتن بزرگترین اقتصاد جهان و سرانه تولید ناخالص داخلی 25 هزار دلاری. این می‌تواند پیامدهایی برای ایالات متحده داشته باشد. چین اقتصادی هم‌تراز آمریکا و همچنین کشوری با فرصت‌های تجاری بیشتر خواهد بود. دستاورد دوم می‌تواند اتحاد مجدد چین و تایوان باشد.

4️⃣ از اجلاس تا کنگره حزب در 2022
برگزاری المپیک زمستانی در بهمن‌ماه و کنگره آتی حزب در سال 2022 به منزله این خواهد بود که هر گونه تغییر عمده مانند تسهیل محدودیت‌های مربوط به کرونا تا پس از انتخاب ژی برای سومین دوره ریاست‌جمهوری خود به تأخیر خواهد افتاد.

https://www.cfr.org/in-brief/what-xi-jinpings-elevated-status-signals-chinese-foreign-policy?utm_source=tw&utm_medium=social_owned

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه