نشست تروئیکا پلاس درباره افغانستان

نشست چهارجانبه آمریکا، چین، روسیه و پاکستان موسوم به «تروئیکا پلاس» در اسلام‌آباد برگزار شد. طالبان در این نشست، نماینده‌ای نداشت. در بیانیه پایانی آمده که چهار کشور بر سر «تعاملی عمل‌گرا» با طالبان برای تشویق اجرای «سیاست‌هایی معتدل» به توافق رسیدند. همچنین از طالبان خواستند بیش از پیش برای تشکیل دولتی «فراگیر» تلاش کند.

 

🔸 نکته مهم این نشست، مخالفت پاکستان، چین و روسیه با انسداد منابع مالی افغانستان توسط فدرال‌رزرو آمریکا و صندوق بین‌المللی پول بود. این سه از آمریکا خواستند تا با آزادسازی اموال بلوکه‌شده افغانستان، به حکومت طالبان برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور کمک کند.

🔸 مواضع وزیر خارجه پاکستان و تهدید ضمنی آمریکا و اروپا از سوی وی، حاوی پیام روشنی بود که در صورت عدم همکاری با طالبان، باید شاهد گسیل موج تروریسم به کشورهای غربی بود. هدف اسلام‌آباد از فشار برای کمک مالی به طالبان از این روست که با ارسال بودجه به این کشور، قدرت نرم و پایگاه اجتماعی طالبان در افغانستان تقویت شود.

🔸 پاکستان می‌داند که در کنار سرکوب مخالفان از سوی طالبان، برای تحکیم نفوذش و تقویت پایگاه اجتماعی این گروه، می‌بایست وضعیت معیشتی افغانستان بهبود یابد. چین و روسیه نیز بدین دلیل در این خصوص با پاکستان هم‌نظر هستند که احتمالاً با بهبود وضعیت اقتصادی، طالبان انگیزه بیشتری برای حفظ ثبات و امنیت افغانستان و جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی خواهد داشت.

✅ شناسایی رسمی حکومت طالبان از سوی همسایگان و عمده قدرت‌های جهانی، منوط به ثبات، امنیت و استقرار دولتی فراگیر در این کشور شده است. آمریکا تا پیش از شناسایی رسمی، بعید است تحریم‌های طالبان را لغو نماید ولی ممکن است در راستای ارائه مشوق، از شدت آنها بکاهد یا مانعی در راستای کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری دیگر کشورها ایجاد نکند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه