تحقیقات لاهه علیه مادورو

اندیشکده گروه بحران در یادداشتی به شش پرسش درباره تحقیقات مقدماتی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه درباره اتهام «جنایت علیه بشریت» علیه مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در جریان اعتراضات سال 2017 پرداخته است.

 

1️⃣ شرح حادثه
ادعاهای نقض سیستماتیک حقوق بشر در جریان تظاهرات گسترده بین آوریل و ژوئیه 2017 در ونزوئلا مطرح شده است. به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، 124 معترض کشته و بیش از 5000 نفر بازداشت شدند. این اولین بار است که جنایات مرتکب‌شده در قاره آمریکا تحت تحقیقات رسمی دیوان بین المللی کیفری قرار می‌گیرد.

2️⃣ چگونگی تحقیقات
در فوریه 2018 تحقیقات مقدماتی آغاز شد که آیا تحقیقات بیشتر لازم است یا خیر. در اواخر 2020 دادستانی با آغاز تحقیقات موافقت کرد. پلیس ملی بولیواری، گارد ملی بولیواری، نیروهای اقدام ویژه، اداره کل ضد جاسوسی نظامی و واحدهای نیروهای مسلح ملی بولیواری مهم‌ترین متهمان هستند.

3️⃣ واکنش ونزوئلا
مقامات ونزوئلا اخیراً با آگاهی از اینکه تصمیم دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای انتقال به مرحله تحقیقات در شرف وقوع است، برخی از زندانیان سیاسی را آزاد کرده‌اند و افسران سطح پایینی را تحت تعقیب قرار داده‌اند.

4️⃣ احتمال پیش‌روی تحقیقات
تاکنون، تلاش‌های بین‌المللی مانند هیأت حقیقت‌یاب که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل شده، از معیار «زمینه‌های منطقی اثبات» اتهام‌ها استفاده کرده‌اند، اما برای محکومیت، دادستان دیوان باید بتواند گناه متهم را ثابت کند.

5️⃣ یادداشت تفاهم
یادداشت تفاهمی که میان دولت و دادستانی لاهه امضا شد نشان می‌دهد که نسبت به تأثیرات احتمالی تحقیقات بر شهرت بین‌المللی دولت و تسلط آن بر قدرت بی‌تفاوت نیستند. ولی اجازه تعقیب افسران رده‌بالا می‌تواند تنش‌ها میان ارتش و پلیس با ساختار سیاسی را افزایش و وفاداری نیروهای نظامی و امنیتی را کاهش دهد.

6️⃣ عملکرد دادستانی
اگر مقامات ونزوئلا نتوانند پیشرفت سریع و معناداری در زمینه پاسخگویی و اصلاحات قضایی داشته باشند، ممکن است رویکرد تعاملی دادستان تغییر کند.

https://www.crisisgroup.org/latin-america-caribbean/venezuela-international-criminal-court-probe-puts-maduro-quandary

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه