ضرورت اتخاذ راهبرد جایگزین توسط بایدن در صورت پیروزی انصارالله

اندیشکده «موسسه واشنگتن» در گزارشی به آخرین وضعیت جنگ یمن با تأکید بر نبرد مأرب پرداخته و معتقد است پایان دادن به جنگ یمن در شرایط کنونی مشکلات جدیدی برای آمریکا و متحدانش ایجاد خواهد کرد. در ادامه بخش‌های مهم این گزارش می‌آید:

 

🔸 اگر مأرب توسط حوثی‌ها فتح شود و آخرین سنگر نیروهای تحت حمایت عربستان از دست برود، آن‌ها با کنترل بر مرکز انرژی یمن عملاً در جنگ پیروز می‌شوند و این برای عربستان و آمریکا و مردم یمن بدترین سناریو خواهد بود.

🔸 یمن یک مشکل جهنمی دیگر برای دولت بایدن است. مانند افغانستان، آمریکا احتمالاً به زودی با چالش یک دولت شکست خورده دیگر به رهبری یک سازمان اسلامگرای ستیزه‌جو با توهمات قرون وسطایی مواجه خواهد شد.

🔸 پیامدهای تسلط حوثی‌ها بر یمن به ویژه اگر بر سواحل غربی (استان الحدیده) مسلط شوند و بخواهند بر هدف قرار دادن کشورهای خلیج فارس پافشاری کنند، بسیار گسترده و خطرناک خواهد بود.

🔸 هیچ راه‌حل خوبی برای یمن وجود ندارد. مانند دولت‌های ترامپ و اوباما، دولت فعلی آمریکا تلاش کرده است تا طرفین را به سمت یک راه‌حل مذاکره سوق دهد ولی شکست خورده است.

🔸 گام مهم این است که بایدن دوباره حوثی‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد، که پس از روی کار آمدنش لغو کرد.

🔸 فراتر از کمک‌های دفاعی دوجانبه به سعودی‌ها، دولت بایدن باید به سرعت – از هم‌اکنون و با پیش‌بینی پایان جنگ – یک مکانیسم امنیتی چندجانبه در دریای سرخ برای جلوگیری از حمل‌ونقل سلاح‌های غیرقانونی، متوقف کردن قاچاق انسان و جلوگیری از مزاحمت برای دریانوردی از جمله با مین‌گذاری ایجاد کند.

🔸 مهم‌تر از همه دولت بایدن برای جلوگیری از تکمیل پروژه ایجاد یک حزب‌الله دیگر در جنوب عربستان، پس از به قدرت رسیدن کامل حوثی‌ها در یمن، باید تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ سازمان ملل علیه یمن را تقویت کند.

🔸 اگر دولت بایدن در این مسیر شکست بخورد، خطر فقط این نیست که تسلیحات پیشرفته‌تر و فزاینده‌ای با اجزای ایرانی از یمن ریاض را هدف قرار می‌دهند، بلکه اسرائیل هم نگران نیات حوثی‌ها و ایران درباره خود است.

https://t.co/Sw0xtr1pM1?amp=1

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه