نشست مجازی بایدن و ژی جین‌پینگ

نشست مجازی امروز جو بایدن و ژی جین‌پینگ، رؤسای جمهور آمریکا و چین، در مدیریت تنش‌ها میان دو کشور اهمیت بسیاری دارد. این مهمترین دیدار آنها پس از تماس‌های تلفنی در ماه‌های فوریه و سپتامبر است. در ماه‌های اخیر، تنش‌های لفظی درباره تایوان، زرادخانه هسته‌ای چین و دریای چین جنوبی میان طرفین رخ داده است.

 

🔸 بخشی از مسائل مورد گفتگو در این نشست را می‌توان شامل تداوم مذاکرات تجاری، بازگشایی کنسولگری‌های تعطیل‌شده در هیوستون و چنگدو و هم‌چنین مدیریت تنش‌های نظامی در دریای چین جنوبی دانست. دمکرات‌های سنا نسبت به گفتگوهای هسته‌ای با هدف توقف گسترش زرادخانه پکن نیز ابراز علاقه کرده‌اند.

🔸 یکی از مهم‌ترین پیام‌هایی که پیش‌تر توسط جیک‌سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بیان شد و ممکن است بایدن نیز آن را تکرار کند، تعهد واشنگتن به عدم تلاش برای «تغییر رژیم» در چین است. در صورت تبیین این گزاره توسط بالاترین مقام آمریکا، بی‌شک فضای دیپلماتیک طرفین به میزان قابل توجهی تعدیل خواهد شد.

🔸 در عین حال به نظر می‌رسد فراتر از لفظ، برداشت طرفین از «تغییر رژیم» نیز نیازمند مفاهمه باشد. شاید منظور آمریکا از عدم تلاش برای تغییر رژیم صرفاً بقای حزب کمونیست چین در محدوده جغرافیایی این کشور باشد ولی چین آن را به اجتناب از لفاظی‌های حقوق‌بشری، عدم حمایت آمریکا از تایوان، هنک‌کنگ، سین‌کیانگ و هم‌چنین بی‌طرفی نسبت به اختلافات مرزی با هند نیز تعمیم دهد.

🔸 کاخ سفید فرصت‌هایی برای همکاری با چین برای خود قائل است که نمونه آن، گفتگوها در نشست گلاسکو درباره تغییرات آب‌هوایی بود. وضعیت افغانستان نیز ممکن است فرصت همکاری دیگری برای طرفین باشد. البته اگر مقصود نهایی آمریکا، تله‌گذاری در همسایگی چین نبوده باشد.

✅ به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد با برگزاری چنین نشست‌هایی از تشدید سطح تنش به لایه‌ای غیرقابل‌کنترل جلوگیری کند. هم‌چنان که پکن نیز فعلاً تمایلی به افزایش اختلافات ندارد. مدیریت تنش‌های نظامی در دریای چین جنوبی و ارزیابی حرکت نیروها و برگزاری مانورها می‌تواند از دستاوردهای چنین نشستی باشد. ولی بعید است چین در خصوص تعدیل زرادخانه هسته‌ای قائل به گفتگو باشد و مایل است هم‌چنان این اهرم بازدارندگی را تقویت کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه