رژیم صهیونیستی و دورنمای جدید سیاسی در آمریکا

 دنیس راس دیپلمات سابق آمریکایی که در دولت‌های مختلف این کشور مسئولیت‌هایی در حوزه غرب آسیا داشته است طی یادداشتی در نشریه «جروزالم استراتژیک تریبیون»، مدعی است دورنمای سیاسی در آمریکا تغییر کرده است و رژیم صهیونیستی باید خود را با این شرایط و همچنین دلایل تمایل کمتر آمریکا به استفاده از زور در منطقه تطبیق دهد.

 

🔸 چندی پیش در مجلس نمایندگان آمریکا طرح تخصیص بودجه به سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی به تصویب رسید. این طرح ۴۲۰ رأی موافق و تنها ۹ رأی مخالف به دست آورد که این ۹ نفر نیز به جناح چپ حزب دموکرات تعلق داشتند.

🔸 به نوشته راس، مخالفت ۹ نماینده با این طرح همچون زلزله‌ای سیاسی بوده است؛ چنانکه گویی حمایت از اسرائیل در حال نزول است. راس اضافه کرده است چنین سامانه‌های دفاعی همچنان به تصویب کنگره می‌رسند اما بیش از گذشته محل بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

🔸 راس به رژیم صهیونیستی توصیه می‌کند که تمرکز خود را به ارائه تصویری متفاوت از اسرائیل در آمریکا معطوف کند. اسرائیل چپگرایانی در کابینه خود دارد؛ این افراد باید به آمریکا بیایند و با همتایان خود در کنگره دیدار کنند و چهره‌ای غیرکاریکاتوری از اسرائیل ارائه دهند.

🔸 به ادعای نویسنده، کاهش گستره حضور آمریکا در خاورمیانه پذیرفته شده و این موضوع یکی از دلایل گسترش روابط کشورهای عربی و اسرائیل بوده است. با عقب‌نشینی آمریکا از منطقه، کشورهای عربی، اسرائیل را به عنوان خاکریزی در مقابل ایران و گروه‌های اسلام‌گرا تلقی می‌کنند.

✅ فارغ از ارتباط نزدیک دنیس راس با مقامات رژیم صهیونیستی که در این یادداشت نیز به آن اشاره می‌کند، آنچه که قابل تأمل به نظر می‌رسد تلاش برای بزرگنمایی رأی مخالف گروه اندکی از نمایندگان دموکرات با طرح مذکور است، گویی که حتی ابراز مخالفتی اندک نیز تحمل نمی‌شود. در سال‌های اخیر صداهای منتقدی در کنگره آمریکا در ارتباط با حمایت بی‌قیدوشرط از رژیم صهیونیستی شنیده شده است اما تغییر دورنمای حمایت از این رژیم در آمریکا ادعایی گزاف می‌نماید.

https://jstribune.com/dennis-ross-israel-new-american-landscape/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه