آزادی زوج اسرائیلی بازداشت شده در استانبول

هفته پیش یک زوج اسرائیلی در ترکیه هنگام عکاسی از مکان ریاست‌جمهوری این کشور در استانبول به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیلی این زوج با وساطت طرف ثالث آزاد شده و امروز صبح وارد تل‌آویو شدند.

 

🔸 اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره دستگیری این زوج مبنی بر احتمال جاسوسی سیاسی-نظامی این زوج به نظر می‌رسید نشان دهنده این باشد که ترکیه نمی‌خواهد به زودی آن‌ها را آزاد کند. مخصوصاً در شرایطی که حدود یک ماه پیش نیز ترکیه از متلاشی کردن یک شبکه جاسوسی موساد در این کشور خبر داده بود.

🔸 مقامات رژیم صهیونیستی مدعی بودند که این زوج صرفاً گردشگر بوده و از روی سادگی و عدم اطلاع از ممنوعیت، عکسبرداری کرده‌اند. خبرهایی از مذاکره رئیس موساد با مقامات سازمان اطلاعات ترکیه و نیز ورود رئیس رژیم صهیونیستی به این ماجرا منتشر شد. اگر چه ممکن است وساطت طرف ثالث صرفاً برای اهداف رسانه‌ای بیان شده باشد اما این طرف ثالث احتمال دارد انگلستان یا آذربایجان باشد.

🔸 روابط سیاسی ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۸۹ در پی حادثه کشتی مرمره و کشته شدن ۱۰ شهروند ترکیه‌ای قطع شد. علی‌رغم برقراری روابط در سال ۱۳۹۵، دو سال بعد و در پی سرکوب اعتراضات فلسطینی ‌ها به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، روابط سیاسی به سطح کاردار تنزل یافت.

🔸 در یک سال اخیر اردوغان تمایل خود به ارتقای روابط در سطح بهتری با رژیم صهیونیستی را نشان داده بود اما با پاسخ مساعدی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه نشد. اردوغان که همواره خود را حامی فلسطین معرفی می کرد در جنگ ۱۱ روزه علیه غزه سکوت پیشه کرد. علاوه بر این طی یک تماس تلفنی با اسحاق هرزوگ انتخاب وی به ریاست رژیم را تبریک گفت.

✅ بازداشت و آزادی سریع این زوج اسرائیلی می‌تواند نشانه دیگری از علاقه ترکیه به بهبود روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی باشد کما اینکه پیوندهای اقتصادی دو طرف همواره رو به افزایش بوده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه