تحریم ایران به بهانه حملات سایبری

دولت آمریکا شرکت «امنیت پاسارگاد»، رییس و پنج تن از کارمندان آن را به اتهام دخالت سایبری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مورد تحریم قرار داد. به ادعای دولت آمریکا، آن‌ها از اوت تا نوامبر سال ۲۰۲۰ با ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز و اطلاعات غلط، تلاش کرده‌اند در اعتماد شهروندان آمریکا به صحت روند برگزاری انتخابات تردید ایجاد کنند.

 

🔸 اتهام حملات سایبری از جمله بهانه‌های تحریمی آمریکا علیه روسیه، چین، ایران و کره شمالی در سالیان اخیر بوده است. بیشترین تعداد تحریم در این زمینه علیه افراد و نهادهای روسی رخ داده است. ایران بسیار کمتر به این بهانه تحت تحریم بوده؛ چنان‌چه یک بار در ۱۳۹۷ «شرکت مبنا» و ۱۰ ایرانی به اتهام سرقت اطلاعات از دانشگاه‌های آمریکا تحت تحریم قرار گرفتند. در این خصوص نکاتی گفتنی است:

1️⃣ اعمال این تحریم‌ها در آستانه مذاکرات را می‌توان تلاشی برای تأثیرگذاری بر موضع ایران از طریق ایجاد اجماع و هماهنگی میان آمریکا با کشورهای اروپایی قلمداد کرد. این مسأله با توجه به حساسیت اروپایی‌ها به مسأله انتخابات و دموکراسی، قابل فهم است.

2️⃣ این تحریم‌ها هم‌چنین می‌تواند مصرف داخلی برای دولت دمکرات بایدن داشته باشد تا به مخالفان ایران اعم از دمکرات‌ها و عمدتاً جمهوری‌خواهان نشان دهد که گفتگو در پرونده هسته‌ای، به مسیری برای تعدیل مواضع در قبال ایران در دیگر مسائل بدل نخواهد شد.

3️⃣ علاوه بر این می‌تواند بخشی از عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای آمریکا علیه رسانه‌ها و افکار عمومی جهان باشد تا ایران را -در حالی که خود از قربانیان حملات سایبری است- در جایگاه متهم قرار دهد.

4️⃣ بخشی دیگر از این جنگ روانی علیه افکار عمومی کشورمان می‌باشد تا عامل تحریم‌ها، سیاست خارجی ایران معرفی شود و پشتیبانی داخلی از موضع ایران در مذاکرات، تضعیف شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه