بحران مهاجرت در مرزهای شرقی اروپا

مؤسسه خاورمیانه در گزارشی بیان داشته که بحران هجوم مهاجران به مرزهای شرقی اروپا به‌ویژه لتونی، لیتوانی و لهستان که از تابستان آغاز شده بود، اکنون در مرزهای بلاروس تشدید شده است. بلاروس با ترغیب و وادارسازی مهاجران عراقی و سوری به حرکت به سوی مرز لهستان و هم‌چنین لتونی و لیتوانی، عملاً در راستای ایجاد بحران برای این کشورها گام برداشت.

 

🔸 در 15 نوامبر، شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه دولت بلاروس وضع نمود تا لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور را به اتهام «استفاده ابزاری از مهاجران» علیه دیگر دولت‌ها، مجازات کند. از نظر آنان، رفتار بلاروس در این زمینه با حمایت روسیه و با هدف بحران‌سازی برای اروپا و اعضای ناتو صورت می‌گیرد.

🔸 به نظر نویسنده، شواهدی از جمله ارائه ویزای توریستی و هم‌چنین تسهیل سفر با خطوط پروازی بلاروس برای مهاجران وجود دارد که نشان می‌دهد مینسک عامدانه در تشدید بحران مهاجران می‌کوشد. هدف این حرکت را امتیازگیری از اتحادیه اروپا اعم از تخفیف تحریم‌ها و هم‌چنین اخذ کمک‌های مالی برای رفع بحران مهاجران، عنوان کرده‌اند.

🔸 نشانه‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه سازش بین اتحادیه اروپا و مقامات بلاروس منجر به انسداد مرزها به روی مهاجران خواهد شد. در حال حاضر عراق، امارات، لبنان و ترکیه، پروازهای یک‌طرفه به بلاروس را متوقف کرده‌اند و شرکت‌های هواپیمایی بلاروس نیز فروش بلیط به شهروندان افغانستانی، عراقی، سوری و یمنی را متوقف ساختند.

✅ مهم‌ترین مسأله در آینده برای رهبران اتحادیه اروپا این است که چگونه از بروز دوباره چنین بحرانی جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد آن‌ها در کنار گفتگو با مینسک، نیم‌نگاهی نیز به مذاکره با مسکو داشته باشند. زیرا می‌دانند یا باید مینسک را از متحد پیشین دور سازند و یا اینکه رضایت کرملین را به دست آورند.

https://www.mei.edu/publications/migration-crisis-eus-eastern-border-new-transit-route-mena-region

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه