روایت اندیشکده آمریکایی از انتقاد برخی جناح‌های مقاومت عراق از ایران

اندیشکده واشنگتن در گزارشی به بررسی اختلافات برخی از گروه‌های مقاومت عراقی با ایران در موضوع انتخابات اخیر پرداخته است.

 

🔸 در ۱۲ نوامبر حساب‌های نزدیک به رهبر عصائب اهل‌الحق ویدئویی قدیمی از او با مضمون تشویق پیروان این گروه و جوانان به جهاد با آمریکا و اخراج نظامیانش از این کشور را منتشر کرد که توسط برخی رسانه‌های گروه‌های مقاومت مانند کتائب حزب‌الله و صابرین نیوز نیز عیناً بازنشر شد که نشان می‌دهد، دست‌کم بخش‌هایی از مقاومت در مورد نحوه مواجهه با بحران پس از انتخابات با رهبر عصائب همسو هستند.

🔸 این پیام و برخی پیام‌های مشابه را باید در فضای اختلاف بین برخی گروه‌های مقاومت و نیروی قدس دید که ظاهراً از این گروه‌ها خواسته است که نتایج انتخابات اخیر را بپذیرند و با آن کنار بیایند. این درخواست‌ها موجب انتقاد صریح برخی از چهره‌های مقاومتی از سفیر ایران در بغداد شد. برخی از این شخصیت‌ها با کنایه به مواضع مسجدی او را به جانبداری از الکاظمی متهم کردند. حتی برخی شواهد حکایت از انتقاد برخی از چهره‌ها از فرمانده نیروی قدس دارد.

🔸 چنین پیام‌هایی نشان می‌دهد که عصائب اهل‌الحق و کتائب حزب‌الله تصمیم گرفته‌اند، در صورتی که بنا باشد شاخه‌های سیاسی‌شان در روند تشکیل دولت به حاشیه رانده شوند، از خود شدت عمل نشان دهند. بر این اساس حمله پهپادی به منزل نخست‌وزیر عراق را می‌توان تلاشی از جانب این گروه‌ها به منظور بازگشت‌شان به میز مذاکره تلقی و تفسیر نمود.

🔸 در این فضا اگر سهم مورد نظرشان را از دولت بعدی به دست نیاورند ممکن است به اقدامات شدیدتری نیز دست بزنند. در این صورت باید انتظار داشت که این گروه‌ها به دستورات ظاهری ایران برای کاهش تنش عمل نکنند.

✅ اقدامات این گروه‌ها که از ۷ نوامبر آغاز شده حداقل دو مخاطب دارد. علاوه بر به دست گرفتن ابتکار عمل از دیگر رقبای عراقی، به نظر می‌رسد عصائب و دست‌کم بخشی از کتائب قصد دارند به ایران نشان دهند که وقتی مقاومت احساس کند در زمان نیاز حمایت کافی را دریافت نمی‌کند، چه اتفاقی خواهد افتاد!

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/sabereen-news-criticizes-iran-lack-support

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه